یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

کدام دسته از اشخاص حقوقی بدون نیاز به ثبت رسمیت می یابند ؟

۵ بازديد

اشخاص حقوقی از مشارکت حقوقی دو یا چند شخص حقیقی و یا مشارکت حقوقی دو یا چند شخص حقوقی و یا مشارکت حقوقی اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس قوانین و قواعد حقوقی و به منظور انجام قصد و هدفی مشخص و با اختیارات تکالیف و تعهدات خاص به وجود می آیند و پس از تشکیل و تا زمان انحلال، دارای شخصیت مستقل از شخصیت اشخاصی هستند که آن ها را تشکیل می دهند. ثبت شرکت سهامی خاص در منابع حقوق داخلی، شخصیت ها یا اشخاص حقوقی را به دو دسته تقسیم کرده اند که عبارت است از :
1) شخصیت حقوقی حقوق عمومی
2) شخصیت حقوقی حقوق خصوصی
لازم به ذکر است، اشخاص حقوقی حقوق خصوصی خود به دو دسته شرکت های تجاری ، انجمن ها و موسسات غیر تجاری تقسیم می شوند که ذیلاَ به طور مختصر به توضیح راجع به آن ها می پردازیم.
شرکت های تجاری : شرکت تجاری، قراردادی است میان دو یا چند شخص که بنا بر آن هر یک از شرکاء آورده ای با خود به شرکت می آورد . با این وصف که مالکیت هر شریک نسبت به آورده اش منحل می گردد و آورده ها به مالکیت شخص حقوقی شرکت در می آید و سود و زیان نیز به نسبت مقرری بین ایشان تقسیم گردد. قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
شرکت های سهامی ( عام و خاص ) ، شرکت تضامنی ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت مختلط غیر سهامی ، شرکت مختلط سهامی ، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف
موسسات غیر تجاری : موسسات غیر تجاری به موسساتی اطلاق می شود که فعالیت تجاری انجام نمی دهند. ماده 1 آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، در تعریف موسسات غیر تجاری چنین مقرر می دارد :
تشکیلات و موسسات غیرتجاری ، موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آن ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.
موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند :
الف ) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بیت اعضاء نباشد. اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیرانتفاعی نامیده می شوند. موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیرانتفاعی دانست.
ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.

  • کدام دسته از اشخاص حقوقی بدون نیاز به ثبت رسمیت می یابند ؟

یک دسته از اشخاص حقوقی که رسمیت یافتن آن ها و بهره مندیشان از شخصیت حقوقی نیاز به ثبت ندارد، تشکیلات دولتی و شهرداری ها هستند. به تصریح ماده 17 قانون تشکیلات شورای اسلامی مصوب 1361، کلیه شورای شهری و محلی بدون نیاز به ثبت از شخصیت حقوقی برخوردارند.
همین حکم با مضمونی مشابه در ماده 587 قانون تجارت به شرح ذیل تکرار شده است :
" موسسات و تشکیلات دولتی و بلدی به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت دارای شخصیت حقوقی می شوند ".
مصادیق این ماده یعنی تشکیلات دولتی و بلدی ( شهرداری ها ) در دسته بندی اشخاص حقوقی در یک گروه قرار نمی گیرند. چرا که شهرداری ها اگر چه نهادی عمومی محسوب می گردند، لکن تشکیلاتی غیردولتی بوده و در نتیجه مشمول احکامی متفاوت با موسسات دولتی هستند. در رابطه با موسسات دولتی، این پرسش پیش می آید که با توجه به تفاوت میان موسسات ( شرکت های ) دولتی و غیردولتی ، منظور ماده 587 از تشکیلات دولتی چیست ؟ آیا مقصود از شرکت های دولتی، شرکت هایی هستند که به موجب قانون خاص تشکیل می گردند و یا شرکت هایی هستند که توسط موسسات و اشخاص حقوقی دولتی با رعایت تشریفات تاسیس مطابق قانون تجارت و لایحه اصلاحی آن ایجاد شده و در شمول تعریف ماده 4 قانون محاسبات عمومی 1366 قرار دارند ؟
در این ماده آمده است : " شرکت دولتی واحد سازمانی مشخص است که با اجازه قانون ایجاد می شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد. .هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به شرکت های دولتی است، شرکت دولتی تلقی می گردد . "
به نظر می رسد این ماده ناظر به سازمان ها و شرکت های دولتی ایجاد شده به موجب قانون باشد. بر همین اساس با شرکت هایی که با رعایت تشریفات مربوط به تشکیل شرکت های تجاری، به وسیله سازمان ها و شرکت های دولتی تاسیس می شوند، از جهت زمان تحقق شخصیت حقوقی، همانند شرکت های خصوصی رفتار می گردد.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


شخصیت حقوقی شهرداری ها  ( تشکیلات بلدی ) نیز به موجب قانون محقق می گردد. زیرا برای آنکه در منطقه ای شهرداری تاسیس شود، باید ابتدا با تصویب مجلس، منطقه مورد نظر تبدیل به شهر گردیده و به دنبال آن، شورای شهر و شهرداری تاسیس شود.

شرایط وصول چک از طریق اجرای ثبت

۶ بازديد

یکی از مشکلات حقوقی در جامعه، که خیلی از شهروندان به نوعی با آن درگیر هستند، " دعاوی مربوط به چک و چک های برگشتی " است.ثبت شرکت در صورتی که چک بنا به دلایلی با گواهی عدم پرداخت از سوی بانک مواجه شود، دارنده ی چک برای مطالبه وجه آن و رسیدن به حقوق خود، می تواند از طرق ذیل اقدام کند :

  • اقدام از طریق دایره ی اجرای ثبت

با توجه به این که چک " در حکم اسناد لازم الاجرا " است؛ لذا ، دارنده ی چک می تواند از طریق دایره ی اجرای ثبت درخواست صدور اجراییه علیه صادرکننده ی چک نماید. ( ماده ی 2 قانون صدور چک )
البته، اقدام ثبتی از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک، نیازمند وجود و تحقق شرایطی است. از جمله این شرایط ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
1- فقط علیه صادرکننده ی چک امکان پذیر است.
2- باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک، گواهی شده باشد.
3- صادرکننده ی چک اموالی داشته باشد، و دارنده ی چک نیز آن اموال را به اجرای ثبت معرفی کند.
4- به علاوه، نیازمند پرداخت نیم عشر اجرایی از سوی دارنده ی چک است.
5- ضمن این که، لاشه ی چک هم در این مرحله، از دارنده ی چک دریافت می شود.

  • اقدام از طریق تقدیم شکایت کیفری

با توجه به قانون صدور چک با اصلاحات سال 1382، دارنده ی چک می تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک مربوط، به طرفیت صادرکننده ی چک ، اقدام به طرح شکایت کیفری کند. البته ، طرح شکایت کیفری منوط به این است که دارنده چک مواعد شش ماهه را رعایت کرده باشد. یعنی :
اولاَ : ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک، برای وصول وجه آن به بانک مراجعه کرده باشد.
ثانیاَ : بعد از مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم پرداخت، اقدام به طرح شکایت کیفری کند. ( ماده 11 قانون صدور چک )
بدیهی است که، شکایت کیفری فقط علیه صادرکننده ی چک امکان پذیر است و بنابراین علیه سایر اشخاص یعنی ضامن و ظهرنویس نمی توان اقدام به شکایت کیفری کرد.
از طرفی، براساس اصلاحات قانون صدور چک در سال 1382، چک های وعده دار ، بدون تاریخ ، سفید امضا، مشروط و بابت تضمین انجام معامله، فاقد جنبه های کیفری اعلام شده است.
بنابراین، در صورتی که هر کدام از این موارد، اثبات شود در آن صورت، طرح شکایت کیفری  به نتیجه نخواهد رسید . چرا که ، در این موارد صادرکننده ی چک قابل تعقیب کیفری نیست. ( ماده 13 قانون صدور چک ) . در نتیجه، اقدام به صدور چک از سوی صادرکننده و برگشت آن توسط دارنده، در صورتی دارای اوصاف کیفری می باشد که فرضاَ به تاریخ روز بوده، و بدون وعده صادر شده باشد، و از طرفی، سایر شرایط نیز رعایت گردیده باشد.

  • اقامه دعوای تجاری از طریق تقدیم دادخواست

با توجه به این که ، چک همانند سفته و برات از جمله " اسناد تجاری " مندرج در قانون تجارت محسوب می شود، بنابراین، دارنده ی چک می تواند علیه همه مسئولین اعم از صادرکننده و ظهرنویسان، تحت شرایطی با تقدیم دادخواست مربوط، اقامه دعوای تجاری کند.
اقامه دعوای تجاری، دارای مزایایی است که این مزایا از قرار ذیل می باشد :
اولاَ- اقامه دعئا علیه همه مسئولین ، از جمله ظهرنویسان امکان پذیر است.
ثانیاَ- صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارات احتمالی صورت می گیرد.
گفتنی است که، اقامه دعوای تجاری از سوی دارنده چک ، دارای شرایطی است.
از جمله این شرایط، می توان به دو مورد ذیل اشاره کرد :
1- گواهی عدم پرداخت ؛ ( که این گواهی، جایگزین واخواست در سفته و برات می باشد ) ، باید در ظرف پانزده روز یا چهل و پنج روز یا چهار ماه از تاریخ صدور چک ( برحسب مورد ) ، اخذ شده باشد. ( مواد 315 و 317 قانون تجارت ).
2- در ظرف یک سال یا دو سال ( برحسب مورد ) ، از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت، اقدام به تقدیم دادخواست شود. ( مواد 286 و 287 قانون تجارت )
3- اقامه ی دعوای مدنی از طریق تقدیم دادخواست :

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


دارنده ی چک ، در هر حال، حق اقامه دعوا علیه صادرکننده چک را دارد که این امر، با تقدیم دادخواست به دادگاه های عمومی حقوقی و طبق تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی صورت می گیرد و عموماَ دارندگان چک از این روش، به عنوان آخرین مرحله استفاده می کنند.

عصب کشی دندان در بارداری

۷ بازديد

زنانی که در دوران قبل از بارداری به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند، در دوران بارداری کمتر دچار مشکلات دندانی می‌شوند.کامپوزیت در رشت با این حال تغییرات هورمونی که در بدن مادران باردار رخ می‌دهد، تهوع صبحگاهی که مسواک زدن را سخت می‌کند و همچنین مشکلات دندانی که قبل از بارداری وجود داشته‌اند و درمان نشده‌اند، از عواملی هستند که موجب ایجاد پوسیدگی دندان‌ها در دوران بارداری شده و در صورتی که این پوسیدگی‌ها شدید شوند و بخش زیادی از دندان را دچار کنند، ممکن است نیاز به انجام عصب کشی در این دوران را به وجود آورند.
شاید شما نیز شنیده باشید که گفته می‌شود مادران باردار نمی‌توانند در این دوره درمان‌های دندانپزشکی انجام دهند و باید تا پس از پایان دوران بارداری صبر کنند. عدم درمان مشکلات لثه و دندان در این دوران می‌تواند باعث تشدید آنها و ایجاد عفونت شود که نه تنها سلامت مادر، بلکه سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد.
بنابراین بهتر است که مادران باردار با مشورت متخصص زنان و زایمان خود و همچنین دندانپزشک خود، از بهترین زمان برای دریافت درمان لازم و عصب کشی دندان پوسیده خود مطلع شوند و اقدام به انجام آن نمایند. اغلب گفته می‌شود که بهتر است در ۳ ماه اول بارداری از انجام خدمات دندانپزشکی خودداری کرد و دریافت این خدمات را به ۳ ماه دوم بارداری موکول کرد.

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی دندان به منظور کاهش درد و نجات دندان آسیب دیده انجام می گیرد، اما شاید معایبی به همراه داشته باشد. بیمار باید در انتخاب دندانپزشک دارای تخصص دقت کافی را داشته باشد، زیرا اگر دندانپزشک مهارت کافی در عصب کشی دندان را نداشته باشد و حتی یک کانال را جا بیندازد، عفونت گسترش پیدا می کند. در این صورت درمان کاملا با شکست رو به رو می شود. اگر در حین درمان ریشه دندان ترک بخورد، دندان به خوبی پر نخواهد شد و در نهایت درمان موثر واقع نمی شود. اگر چنین مشکلاتی ایجاد شد، دندانپزشک متخصص می تواند برای اصلاح آن ها اقدام نماید. برای اینکه بتوان از ایجاد این عوارض جلوگیری کرد، بیمار باید کاملا دستورالعمل های دندانپزشک خود را جدی بگیرد.

عوارض عدم انجام عصب کشی دندان

هنگامی که دندان دچار عفونت و پوسیدگی شد، باید سریعا برای درمان آن اقدام نمود، در غیر این صورت عفونت آسیب جدی به کانال‌های دندانی وارد می‌کند. اگر این عفونت به ریشه دندان و یا عصب برسد، آبسه‌های شدید دندانی و دردهای غیر قابل تحمل ایجاد می‌شوند. با گسترش عفونت، امکان از دست رفتن دندان به طور کامل وجود دارد که دندانپزشک به جای درمان، مجبور به کشیدن دندان آسیب دیده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان

اگر عصب کشی دندان انجام داده‌اید، باید برخی نکات و مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان را در نظر بگیرید که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. پس از عصب کشی دندان به منظور کاهش درد، مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک خود را مصرف کنید. در صورتی که با کمک داروها، میزان درد کاهش نیافت، باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  2. پس از عصب کشی دندان، تا چند روز از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده پرهیز کنید.
  3. در هنگام مسواک زدن توجه داشته باشید که به دندان عصب کشی شده، فشاری وارد نشود.
  4. به دلیل حساس بودن دندان عصب کشی شده به سرما و گرما، از مصرف غذا و نوشیدنی‌های بسیار داغ و بسیار سرد اجتناب کنید.
  5. تا زمانی که بعد از درمان عصب کشی، روکش روی دندان قرار داده نشده است، از نخ دندان استفاده نکنید.
  6. سعی کنید در طی سال برای چکاپ دندان‌ها به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.
  7. رعایت بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید و به درستی انجام دهید.

انواع یخچال های آزمایشگاهی

۸ بازديد

انواع مختلف یخچال های آزمایشگاهی عبارت هستند از:

  • یخچال ضد انفجار

یخچال ضد انفجار یک نوع یخچال آزمایشگاهی می باشد که جهت حفظ و مراقبت از مایعات قابل اشتعال طراحی شده است.هود لامینار طراحی این یخچال خاص می باشد. در واقع برای نگهداری از مواد شیمیایی پر خطر، به کار می رود. این نوع یخچال دارای ساختاری است که از وقوع انفجار یا آتش ‌سوزی در فضای ذخیره‌ سازی جلوگیری می کند. یخچال ‌های ضد انفجار به ‌طور گسترده در محیط‌ هایی که با مواد قابل اشتعال سر و کار دارند، استفاده می ‌شوند تا ایمنی و اجتناب از حوادث احتمالی را تضمین کنند.

  • یخچال آزمایشگاهی همه منظوره

دستگاهی است که جهت مراقبت و حفظ مواد و نمونه ‌های مختلف مورد استفاده در آزمایشگاه‌ های علمی و پژوهشی کاربرد دارد. این نوع یخچال ها، به شدت اهمیت دارند و به دلیل حساسیت بالای که نسبت به دما دارند، طراحی آن ها باید به صورت دقیق انجام شود. یخچال ‌های آزمایشگاهی به طور معمول دارای نمایشگر های دیجیتال، هستند. بنابراین به راحتی می توانید دما را در این دستگاه ها، بررسی کنید.

این دستگاه‌ ها اغلب دارای فضای داخلی با طراحی مناسب هستند. بنابراین می توان نمونه ها را با دقت بالا در داخل آن ها قرار داد. قطعات داخلی قفل ‌شونده جهت افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به نمونه ‌ها استفاده می ‌شوند. این تجهیزات می ‌توانند برآورده کننده نیاز های مختلف آزمایشگاهی باشند و بسته به نوع نمونه ‌ها و مواد آزمایشی مورد نیاز، می توان از انواع مختلف این دستگاه ها استفاده کرد.

  • یخچال بانک خون

یخچال بانک خون یک وسیله بسیار مهم در حوزه پزشکی است که برای نگهداری و حفظ خون نمونه های خونی به منظور استفاده در عملیات پزشکی، جراحی ‌ها و سایر درمان ‌های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این یخچال‌ ها با دقت و دمای کنترل شده طراحی شده‌ اند تا دمای محیط را در محدوده ‌ای مناسب برای حفظ و کاهش تخریب خون و فرآورده ‌های خونی نگه دارند.

این دستگاه دمای ورودی فرآورده های خونی را به طور دقیق، کنترل می کند تا این اطمینان حاصل شود که نمونه های جمع آوری شده در دمای بهینه و مطابق با استاندارد های پزشکی نگهداری می ‌شوند. این یخچال در بیمارستان ‌ها، مراکز خدمات پزشکی و بانک‌ های خون برای حفظ آمادگی بهتر در مواقع اورژانسی و تامین نیاز های پزشکی، نقش بسیار مهمی دارد.

  • یخچال آزمایشگاهی امن

یخچال‌ های امن آزمایشگاهی جزو تجهیزات ضروری در زمینه علوم آزمایشگاهی هستند که برای نگهداری ایمن مواد شیمیایی و بیولوژیکی به کار می ‌روند. این دستگاه‌ ها با هدف ایمنی حداکثری در محیط ‌های آزمایشگاهی طراحی شده ‌اند. در طراحی یخچال ‌های امن، جهت جلوگیری از ایجاد جرقه و خطر اشتعال، از سیستم ‌های سوئیچینگ داخلی استفاده نمی کنند. همچنین این دستگاه‌ ها به دلیل داشتن کنترل ‌های دقیق دما، شرایط محیطی مناسب برای نگهداری مواد حفظ شده را تضمین خواهند کرد. معمولا دارای سیستم ‌های هشدار دهنده هستند که در صورت بروز هرگونه مشکل، کاربر را آگاه سازند. یخچال‌ های امن آزمایشگاهی برای محافظت از مواد شیمیایی حساس یا مواد بیولوژیکی که نیاز به شرایط نگهداری دقیق دارند، گزینه بسیار مطلوبی هستند و ایمنی و دقت در عملکرد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

  • یخچال های کروماتوگرافی

این یخچال به‌ طور خاص برای کاربرد های آزمایشگاهی طراحی شده است. بنابراین باید به طور دقیق، کنترل شود. این دستگاه‌ ها معمولا در آزمایش ‌ها و روش‌ های علمی، به طور تخصصی به کار می ‌روند.

دستورالعمل های لازم جهت استفاده از یخچال آزمایشگاهی

برای استفاده بهینه از یخچال آزمایشگاهی، ابتدا از قرار دادن نمونه ‌ها و مواد آزمایشگاهی به شیوه منظم و دقیق در داخل یخچال اطمینان حاصل کنید. هر نمونه را با دقت برچسب‌ زنی بزنید و در ویال یا کیسه ‌های مناسب نگهداری کنید تا از آلودگی و تداخل جلوگیری شود. نمونه ‌های حساس به نور را در ویال ‌های تیره نگه دارید تا از تاثیر نور بر کیفیت آن ‌ها جلوگیری شود. همچنین، به منظور حفظ دما و پایداری محیط داخل یخچال، از تنظیمات مناسب دما استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه رطوبتی داخل یخچال وجود ندارد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

به منظور سهولت در مدیریت و بازیابی نمونه ‌ها، یک سیستم برچسب‌گذاری منظم و فهرستی به ‌روز از موقعیت نمونه ‌ها را حفظ کنید. همچنین از تمیز بودن داخل یخچال باید اطمینان داشته باشید. در نهایت، به صورت منظم، یخچال را تمیز کرده و از سلامت ظروف داخل یخچال اطمینان حاصل کنید.

ثبت برند کافی شاپ

۸ بازديد

کافی شاپ به محلی مانند یک رستوران اطلاق می شود که جایی عمومی برای نشستن و صرف قهوه و چای و غیره می باشد و می تواند محیطی دنج برای خلوت کردن روحی و ذهنی مشتریان باشد. تغییرآدرس شرکت چنانچه علاقه مند به ثبت برند کافی شاپ هستید، خواهشمند است این مقاله را دنبال بفرمایید. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی را در این رابطه در اختیار شما خوبان قرار داده ایم .

  • ثبت برند کافی شاپ

مرجع ثبت علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند :
مرجع ثبت علامت تجاری و اختراعات ، " اداره کل مالکیت صنعتی " است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
شرایط ثبت برند کافی شاپ :
برندها باید واجد شرایط ذیل باشند :
الف) موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.
ب) باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.
طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات:"در موارد ذیل متصدی شعبه مذکور در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:
1) در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
2) در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد"
مدارک لازم جهت ثبت برند به شرح ذیل است :
1- مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم(حداکثر 6 ماه)استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
ثبت علامت تجاری مستلزم طی فرآیند ذیل است :
1- تکمیل وتسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها ومالکیت صنعتی در تهران وبه اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی ونوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/


علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.

ثبت شرکت معرق کاری

۷ بازديد
• معرق چیست؟
معرق در معنای کلام « اصولاً هر چیز رگه دار را گویند » ولی مفهوم آن در این نوع به خصوص هنر، ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد. ثبت شرکت در تعریف دیگری از معرق چوب آمده است : « هنر گرد آوردن تکه های کوچک رنگین چوب با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد نقش مورد نظر و زیبا جلوه دادن آن طرح با استفاده از رنگ های طبیعی چوب .
• تاریخچه معرق کاری :
تاریخ پیدایش این هنر به درستی مشخص نیست؛ ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری بدون شک رابطه این دو هنر را می توان دریافت. برای آشنایی با ریشه این هنر، صحبت از تاریخ تکوین به میان می آید و به عنوان مقدمه می تواند از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده است یاد کرد. وجه تشابه کاشی کاری معرق با معرق کاری روی چوب در شیوه عمل است که در هر دو، نقش ها از ترکیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شکل می گیرد.
سابقه معرق کاری و آموزش آن در اداره کل هنرهای سنتی به سال 1309 ه.ش بر می گردد.
این هنر در آغاز برای تزئین سطح میز، بوفه، در و تکیه گاه صندلی به کار برده می شد و تنها نقش های اسلیمی یا گره با پنج رنگ محدود چوب های آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از برش های خاتم برای اشباع نقش ها استفاده می کردند. رنگ خاتم ها به همان پنج رنگ فوق الذکر محدود بود و به خاتم چوبی شهرت داشت.
• انواع معرق کاری عبارتند از :
_ معرق زمینه رنگ
_ معرق زمینه چوب ساده
_ معرق تمام برجسته
_ معرق تفکیک رنگ
_ معرق منبت
_ معرق گره چینی
_ معرق خاتم
• مواد اولیه معرق کاری :
- چوب
- فلزات
- صدف
- استخوان
- عاج
- خاتم
- چسب
- مواد محافظ و جلا دهنده
• ابزارهای معرق کاری :
میخ، پیشکار، تیزک، سوهان تخت، سوهان چوب ساب، کمان اره، سنگ نفت، لیسه.
• مراحل ساخت معرق :
اینک مراحل ساخت معرق، این هنر زیبا را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان مورد صحبت قرار می دهیم.
1- در ابتدا طرح نقشه توسط یک طراح کشیده شده و سپس با چسب روی تخته سه لایی به وسیله چسب فوری چسبانده می شود.
2- مدل را با میخ سایه روی چوب نصب می کنند و سپس با اراه مویی به قطعات مختلف می برند.
3- قطعات خرد شده را بر اساس نقشه روی تخته 18 میلیمتری چسبانده و به وسیله میخ سایه نصب می کنند.
4- هر یک از قطعات خرد شده را که شامل قسمتی از زمینه و نقشه است، با برداشتن میخ سایه از تخته جدا می کنند و روی پیش کار قرار می دهند و خطوط مربوط به نقش ها را دوربری می کنند.
5- سپس برای قطعات مختلف رنگ چوب، صدف، استخوان یا فلزات مورد نظر در نقش را انتخاب می کنند و با گذاشتن الگوی قطعات روی چوب مورد نظر ، آن را دوربری می نمایند
6- پس از آن قطعات دوربری شده را در جای خالی آن ها بر روی زمینه قرار می دهند.
7- در مرحله بعد از سریشم و حمرا ماده چسبنده غلیظی تهیه می کنند و با انگشت سبابه روی تمام شیارهای قطعات می کشند. بدین ترتیب نقش ها به هم وصل می شوند. اکنون میخ های سایه را بر می دارند و طرح را از پشت سمباده می کشند.
8- سپس طرح را پرس می کنند تا قطعات به خوبی در کنار هم بچسبند.
9- بعد از پرس اگر طرح ناصافی داشته باشد ناصافی ها را رنده می کنند.
10- سپس با استفاده از ماشین سمباده یا چوب ساب ، سطح کار را پرداخت می کنند تا قطعات همه در یک سطح قرار گیرند. بعد خرده های اضافی چوب را با لیسه جمع کرده و با یک سوهان کوچک دوباره کار را پرداخت می کنند، به طوری که انگشت روی کار بلغزد.
• ثبت شرکت معرق کاری :
ثبت شرکت معرق کاری نیازمند به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد، متقاضیان می توانند پس از اخذ مجوز نسبت به ثبت شرکت معرق کاری که به دوصورت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود امکان پذیر است اقدام نمایند. درادامه ضمن توضیحی راجع به شرکت های مسئولیت محدود وسهامی خاص ، به شرایط ومدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت معرق کاری می پردازیم :
• شرکت با مسئولیت محدود: شرکتی است که بین دویا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده وهریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض وتعهدات شرکت است، در نام شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.
• شرکت سهامی خاص: شرکتی است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط موسسین تأمین گردیده وسرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی آنهاست. تعداد سهامدار در این شرکت نباید از سه نفر کمتر باشد وعنوان شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت یا بعد ازآن بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن وخوانا قید شود.
• شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت معرق کاری با مسئولیت محدود :
- سرمایه اولیه حداقل یک میلیون ریال
- وجود حداقل دو نفر عضو
- تعهد با پرداخت کل سرمایه
• مدارک لازم :
_ اقرارنامه امضاء شده
_ تصویر مدارک شناسایی (کارت ملی وشناسنامه) کلیه اعضاء
_ اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
_ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در2 برگ وتکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط سهامداران
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از مراکز پلیس+10
_ شرکتنامه 2 برگ و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
_ اساسنامه 2جلد و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
• شرایط ثبت شرکت معرق کاری سهامی خاص :
- حداقل میزان سرمایه لازم صد هزارتومان
- حداقل 3 نفر عضو+2نفربازرس (بازرسین نباید ازاعضاء باشند.)
- پرداخت نقدی حداقل 35%سرمایه
• مدارک مورد نیاز :

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/


_ تصویر شناسنامه وکارت ملی کلیه اعضاء
_ اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
_ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع (بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها)
_ امضاء اقرارنامه
_ در صورتی که امور ثبت شرکت (سهامی خاص) به وسیله وکیل انجام شود، تنظیم وکالت نامه به نام وکیل صورت پذیرد.

نحوه کار دستگاه طیف سنج نوری

۷ بازديد
میزان جذب هر ماده شیمیایی در طول موج های مختلف انرژی الکترومغناطیس متفاوت می‌باشد.هود لامینار با توجه به این امر، هر ماده شیمیایی در طول موج خاصی از انرژی الکترومغناطیس حداکثر جذب و حداقل عبور را خواهد داشت که این فرآیند در جهت تعیین خاصیت آن ماده شیمیایی استفاده می‌شود. همچنین غلظت هر ماده شیمیایی نیز در میزان جذب طول موج خاصی از امواج الکترومغناطیس تاثیر دارد؛ به طوریکه با افزایش غلظت ماده، میزان جذب در طول موج مشخص افزایش و با کاهش غلظت، میزان جذب کاهش و مقدار نور عبوری افزایش می‌یابد که به نام قانون بیر شناخته می‌شود.
در این روش اسپکتروفتومتری، با استفاده از تاثیر متقابل غلظت ماده و میزان جذب نور عبوری از آن ماده، به تعیین رابطه و معادله غلظت – جذب هر ماده شیمیایی می‌پردازند که کاربردهای زیادی در شیمی و تجزیه تحلیل مواد شیمیایی دارد.

قانون بیر: با افزایش غلظت ماده، میزان جذب در طول موج مشخص افزایش و با کاهش غلظت، میزان جذب کاهش و مقدار نور عبوری افزایش می‌یابد که به نام قانون بیر شناخته می‌شود.

 

دستگاه اسپکتروفتومتر چیست

دستگاه اسپکتروفتومتر یکی از دستگاه های مورد استفاده در روش طیف سنجی یا اسپکتروفتومتری می‌باشد. یک دستگاه اسپکتروفتومتر از منبع نور – تک­ فام ساز (مونوکروماتور) – شکاف عبور یا متمرکز کننده پرتو – کووت یا سل (محل قرار دادن نمونه) – دتکتور یا آشکارساز و صفحه نمایشگر تشکیل شده است.

 

نحوه عملکرد دستگاه اسپکتروفتومتر چیست

اسپکتروفتومترها دارای دو نوع منبع نور جهت تولید نور می‌باشند. که از لامپ تنگستن یا هالوژن برای تولید نور مرئی Vis و مادون قرمز با طول موج 320 تا 1100 نانومتر و از لامپ دوترییوم برای تولید امواج ماوراء بنفش UV با طول موج 190 تا 320 نانومتر استفاده می‌کنند. نور تولید شده در ادامه مسیر با استفاده از مونوکروماتور یا تک رنگ ساز فیلتر شده. در طول مسیر با استفاده از چند منشور و توری پراش، طول موج خاصی انتخاب می‌شود.

نور با طول موج خاص انتخاب شده از شکاف عبور یا متمرکز کننده پرتو عبور می‌کند. سپس نور مذکور در داخل سل هولدر به کووت رسیده و از نمونه عبور می‌کند. قسمتی از نور مذکور در داخل نمونه جذب و مابقی عبور می‌کند. نور عبوری به دتکتور یا آشکارساز رسیده و پس از تعیین شدت نور و تبدیل آن به انرژی الکتریکی توسط صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود.

در هنگام استفاده از اسپکتروتومتر نکات ذیل را باید رعایت کنیم:

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

  • دستگاه اسپکتروفتومتر باید روی یک سکو با سطح صاف و بدون شیب و بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.
  • دستگاه اسپکتروفتومتر نباید در نزدیکی دستگاه هایی که امواج الکترومغناطیس و امواج الکتریکی شدید تولید می‌کنند قرار گیرد.
  • در هنگام راه اندازی دستگاه اسپکتروفتومتر و وصل آن به برق باید از UPS یا ثابت‌کننده جریان و محافظ برق استفاده نمود.
  • بعد از روشن شدن دستگاه، حداقل زمان لازم برای پایداری دستگاه 15 دقیقه می‌باشد. پس از این مدت دستگاه گرم شده و به پایداری حرارتی و الکترونیکی می‌رسد و برای استفاده آماده می‌باشد.
  • از ریختن نمونه در داخل سل هولدر و روی دستگاه خودداری نمایید. همچنین پس از استفاده از دستگاه، باید دستگاه و سل‌های مربوطه را تمیز و روی دستگاه کاور کشید.

ثبت شرکت فیلم سازی

۷ بازديد

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت، شرکت فیلم سازی است.ثبت شرکت سهامی خاص در این مقاله به مهم ترین نکات در رابطه با ثبت این شرکت می پردازیم.

  • مرجع صدور مجوز ثبت شرکت فیلم سازی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه)

  • شرابط اخذ مجوز شرکت فیلم سازی برای مدیر عامل

شرایط متقاضی ( مدیر عامل ) جهت اخذ مجوز شرکت تولید فیلم به شرح ذیل است :
1- معتقد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
3- داشتن حداقل 27 سال سن
4- عدم سوء پیشینه و اعتیاد به مواد مخدر تاییدیه مراجع
5- دارا بودن سوابق و تجربه کافی در این زمینه
6- دارا بودن حداقل مدرک لیسانس مربوطه ( کارگردانی ) و سایر رشته های مرتبط با این حرفه
7- دارا بودن تخصص و تجربه کافی و همچنین ارائه نمونه کارهای انجام شده
8- دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت از آن
9- نداشتن سوابق سوء مالی و ورشکستگی به تقصیر
نکته : مدیرعامل شرکت یا موسسه تولید فیلم های غیرسینمایی در مقطع زمانی درخواست مجوز، نباید کارمند رسمی شاغل در ادارات یا سازمان های دولتی باشد . همچنین یک فرد نمی تواند هم زمان مسئولیت مدیرعاملی دو موسسه یا شرکت را برعهده داشته باشد.

  • شرکت های قابل ثبت

شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم به شرح ذیل طبقه بندی شده اند.
شرکت های سهامی ( شرکت سهامی عام و خاص.) ؛  شرکت تضامنی ؛ شرکت با مسئولیت محدود ؛ شرکت مختلط غیر سهامی ؛ شرکت مختلط سهامی ؛  شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف
فقط شرکتی که به یکی از این انواع درآید، شرکت تجاری است و شرکت های دیگر مشمول این عنوان نمی شود. مگر آن که به فعالیت تجاری بپردازد . در این صورت شرکت تضامنی تلقی می شود.
شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود از رایج ترین انواع شرکت های هفت گانه تجاری  به شمار می آیند.

  • ثبت شرکت فیلم سازی ( سهامی خاص ) :

شرکت سهامی خاص،شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.
در رابطه با شرکت سهامی خاص نکات ذیل قابل توجه است:
*حداقل سرمایه شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال است.
*تعداد مدیران حداقل سه نفر است.
*تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.
*در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
*سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نیست.
*انتقال سهام در شرکت سهامی خاص موکول به موافقت سایر شرکاست.
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص :
1- حداقل 3 نفر عضو+ 2 نفر بازرس
2- حداقل  35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.
3- حداقل سرمایه 1000000ریال
مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:
1- کپی کارت ملی و شناسنامه ی کلیه اعضا
2- امضای اقرارنامه
3- اصل گواهی عدم سوپیشینه
4- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
5- (تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود)
ثبت شرکت  فیلم سازی ( با مسوولیت محدود ) :
شرکت با مسئولیت محدود،عبارت است از شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود.در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد وگرنه شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
شرایط ثبت شرکت بامسوولیت محدود :

1- وجود حداقل 2 نفر عضو
2- حداقل سرمایه 10.0000 ریال
3- تعهد با پرداخت کل سرمایه
مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود :

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


1- کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه ی اعضا
2- اصل گواهی عدم سوء پیشینه
3- امضای اقرارنامه
4- مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع

هود ایمنی بیولوژیکی میکروبیولوژی (BSC)

۷ بازديد

هود ایمنی بیولوژیکی میکروبیولوژی

هود ایمنی بیولوژیکی میکروبیولوژی وسیله ای برای کنترل ذرات ریز معلق میکروبی یا سمی در هوا در نتیجه فعالیت‌هایی مانند مخلوط کردن، سانتریفوژ کردن، پیپت کردن و باز کردن در ظرف های خلا دار کاربرد دارد. هود بیولوژی “Biological Safety Cabinets” با ایجاد جریان هوای مناسب از کاربر، محیط اطراف و نمونه (Manipulated Sample) حفاظت می‌کند.هود شیمیایی واژه های دیگر این وسیله “هود جریان هوای یکنواخت لایه ای”، “Laminar Flow Cabinets” و “هود ایمنی” است.

موارد استفاده از هود لامینار

هود بیولوژی ایمنی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  1. حفاظت کاربر در برابر خطرهای عوامل عفونت زا
  1. حفظ نمونه آزمایش از آلودگی
  1. حفاظت محیط

این هودها برای کارهای معمول روزانه در ارتباط با پاتوزن ها (انگل ها، باکتری ها، ویروس و قارچ)، محیط کشت سلولی و تحت شرایط بسیار دقیق برای مواد سمی نیز کاربرد دارند.

 

اصول عملکرد هودهای بیولوژی ایمنی

هودهای بیولوژی از یک کابینت معمولاً از جنس استیل، دارای پنجره شیشه ای در قسمت جلو با ارتفاع قابل تنظیم، سیستم تهویه با موتور الکتریکی، هواکش و مجموعه ای از کانال‌ها که داخل کابینت فشار منفی ایجاد می‌کنند، ساخته شده‌اند. این سیستم برای حفاظت کاربر از داخل به سمت بیرون، لایه ای از هوا تولید می‌کند. در داخل کابینت، هوا پس از عبور از یک سری کانال ها به فیلتر هایی با کارایی بالا (HEPA)(High Efficiency Particulate Air) می‌رسد. با توجه به طراحی کابینت ها، هوای داخل آزمایشگاه با روش های مختلف بازیافت می‌شود. جریان هوا که در هود های کلاس II از فیلتر به سطح کار حرکت می‌کند، لایه ای و آرام است. خلاصه ای از انواع هودها و مشخصات آنها در بخش بعد آورده شده است.

انواع هود بیولوژی ایمنی

هود کلاس I – نوع A

مشخصات:

  1. امکانات: حفاظت کاربر و محیط
  2. سرعت هوا حین ورود به هود: 38 سانتی متر بر ثانیه (cm/s)
  3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 1، 2 و 3
  4. سیستم تهویه با کارآیی بالا، سیستم خروجی که ممکن است به فضای بیرون ارتباط داشته یا نداشته باشد.
  5. معایب: مانع آلودگی نمونه مورد آزمایش در کابینت نمی‌شود.

 

هود کلاس II – نوع A

مشخصات:

  1. امکانات: حفاظت کاربر، نمونه و محیط
  2. سرعت هوا در حین ورود به هود: 38 سانتی متر بر ثانیه (cm/s)
  3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 1، 2 و 3
  4. سیستم تهویه: دو فیلتر با کارایی بالا، یکی در قسمت سطح کار هود نصب شده است، فیلتر دوم در سیستم خروجی که ممکن است به فضای بیرون ارتباط داشته باشد، نصب شده است.
  5. این مدل ها 70% حجم هوا را بازیافت و 30% باقی مانده را جایگزین می‌کنند.

 

هود لامینار کلاس II – نوع B1

مشخصات:

    1. امکانات: حفاظت کاربر، نمونه و محیط
    2. سرعت هوا حین ورود به هود: 8/5 سانتی متر بر ثانیه (cm/s)
    3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 1، 2 و 3
    4. سیستم تهویه: دو فیلتر با کارآیی بالا هوای آلوده (70%) داخل هود را بازیافت می‌کنند و پس از فیلتر کردن از طریق شبکه جلویی به بیرون هدایت می‌شود (30%).
  1. تمام هودهای بیولوژی یک فشار منفی دارند.
  2. امکان کار با مقادیر کم مواد سمی و رادیو اکتیو را دارد.

 

هود لامینار کلاس II – نوع B2

مشخصات:

  1. امکانات: حفاظت کاربر، نمونه و محیط.
  2. سرعت هوا در حین ورود به هود: 8/5 سانتی متر بر ثانیه (cm/s)
  3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 1، 2 و 3
  4. سیستم تهویه: دو فیلتر با کارایی بالا جهت تهویه هوا وجود دارد و هیچ نوع بازیافتی وجود ندارد.
  5. در تمام کانال های آلوده یک فشار منفی وجود دارد.
  6. یک کانال خروجی دارد که امکان کار با مواد سمی و رادیو اکتیو را فراهم می‌کند.

 

هود کلاس II -نوع B3 یا A/B3

مشخصات:

  1. امکانات: حفاظت کاربر، نمونه و محیط
  2. سرعت هوا حین ورود به هود: 8/5 سانتی متر بر ثانیه (cm/s)
  3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 1، 2 و 3
  4. سیستم تهویه: در فیلتر با کارایی بالا
  5. در تمام کانال های آلوده یک فشار منفی وجود دارد.
  6. به نام کابین ترکیبی شناخته شده است و می‌تواند به وسیله کانال به هم اتصال یابد (نوع B3). اگر کانالی وجود نداشته باشد، نوع A است. 70% حجم هوای هود را بازیافت می‌کند.

 https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

هود لامینار کلاس III

مشخصات:

  1. امکانات: حفاظت کاربر، نمونه و محیط
  2. سیستم تهویه: دو فیلتر با کارایی بالا در محل خروج، یک فیلتر با کارایی بالا در محل مکش
  3. مناسب برای کار با عوامل گروه خطر سطح 4
  4. محفظه هود کاملا بسته است. تمام موادی که وارد هود می‌شوند یا از آن خارج می‌گردند از طریق محفظه های دو دریچه ای به هم ارتباط دارند. هر تغییر و آماده سازی مواد با استفاده از دستکش های متصل به قسمت جلوی هود امکان‌پذیر می‌باشد.

 

کنترل کیفی انواع اتوکلاو آزمایشگاهی

۸ بازديد
    • برای آنکه اقلام استریل شوند تمام مراحل فرآیند استریلیزاسیون باید به طور صحیح انجام گیرد.قیمت آون آزمایشگاهی برای تایید این مراحل یک سری آزمایش طراحی شده است تا ویژگی های فرآیند و تاثیر آن روی فعالیت میکروارگانیسم ها را ارزیابی کنند. ارزیابی دما، فشار، زمان، رطوبت و روش کار دستگاه به طور معمول صورت می گیرد تا تصدیق شود که دستگاه مطابق با روش های معتبر کار می کند. همچنین، به منظور تضمین کیفیت فرآیند استریلیزاسیون، آزمون یا اندیکاتورهایی طراحی شده اند که اطمینان کافی از نابودی میکروارگانیسم را ایجاد می کنند.
    • به برخی از آنها در زیر اشاره می شود:
    • اندیکاتورهای فرآیند استریلیزاسیون: این اندیکاتورها برای بررسی عملکرد اتوکلاو آزمایشگاهی طراحی شده اند. آنها شامل دستگاه هایی می شوند که عواملی مانند دما، زمان و فشار (دماسنج ، فشارسنج و زمان سنج (کرنومتر)) را کنترل و پیشرفت فرآیند را ثبت می کنند. میکرو پروسسورها در اتوکلاو های پیشرفته همه عوامل چرخه استریلیزاسیون را ثبت و در صورت بروز هرگونه اختلال چرخه را متوقف می کنند. همچنین، آزمایش بووی – دیک (Bowie-Dick) در این گروه وجود دارد (Iso N 11140-1). این آزمایش کارایی پمپ تخلیه را با استفاده از یک کاغذ ارزیابی می کند. اگر عملکرد چرخه رضایت بخش باشد، کاغذ به صورت یکنواخت تغییر رنگ می دهد، در غیر این صورت رنگ کاغذ یکنواخت نخواهد بود.
    • اندیکاتورهای شیمیایی: این اندیکاتورها آزمون های شیمیایی رایجی هستند که در مراحل مختلف فرآیند استریلیزاسیون تغییر رنگ می دهند. اندیکاتورهای شیمیایی اقلامی را که فرآیند استریلیزاسیون را گذرانده اند، از آنهایی که این مراحل را نگذرانده اند، تفکیک می کند. معروف ترین آنها، نوار چسب یا نوارهایی هستند که روی بسته ها یا یک قسمت استفاده می شوند. استاندارد ایزو 1-11140 گروه اندیکاتورهای شیمیایی را توضیح می دهد. باید در نظر داشت که اندیکاتورهای شیمیایی به تنهایی تضمین کننده اینکه فرآیند استریلیزاسیون منطبق با الزامات بوده است نیستند. باید پرسنلی که از این اندیکاتورها استفاده می کنند، آموزش کامل و دقیق از مراحل داشته باشند تا تعیین کنند که آیا نتیجه بدست آمده با ارزیابی کل فرآیند استریلیزاسیون مرتبط است یا نه!
    • اندیکاتورهای بیولوژی: این اندیکاتورها به عنوان بهترین روش های کنترل کیفیت فرآیند استریلیزاسیون انواع اتوکلاوها در نظر گرفته می شوند. این اندیکاتورها از میکروارگانیسم های زنده ای که مقاومت بیشتری نسبت به چرخه انتخابی استریلیزاسیون دارند یا از معرف های شیمیایی که در حضور پروتئین های ویژه این میکرو ارگانیسم ها واکنش نشان می دهند، ساخته شده اند. به منظور کنترل فرآیند استریلیزاسیون با بخار اشباع شده (پراکسید هیدروژن) یا فرمالدئید، عموماً از اسپورهای باسیلوس استئاروترموفیلوس (Bacillus Stearothermophilus) استفاده می شود. برای کنترل استریلیزاسیون با حرارت خشک (فرآیندی که در فورها انجام می شود) و اکسید اتیلن، اسپورهای نوع نایجر (Niger) باسیلوس سوبتیلوس (Bacillus Subtilis) استفاده می شوند. اندیکاتور اسپور در بسته ای که استریل می گردد، قرار داده می شود. پس از فرآیند، اندیکاتور انکوبه شده و بررسی نتیجه نشان می دهد که آیا چرخه، مطابق با شرایط تعریف شده بوده است یا خیز! معمولاً تغییر در رنگ انواع اتوکلاوها مشاهده می شود. این آزمون ها استاندارد هستند و سازندگان طریقه استفاده و تفسیر نتایج آنها را به کاربران آموزش می دهند. اندیکاتورهای بیولوژی به تنهایی تضمین کننده انطباق با تمام الزامات چرخه استریلیزاسیون نیستند. تنها روش، تضمین کنترل همه عوامل چرخه استریلیزاسیون است.

      الزامات نصب و راه اندازی اتوکلاو

      اتوکلاوها برای عملکرد مناسب، به شرایط زیر نیاز دارند:

      • محیطی با تهویه مناسب برای حذف گرما و رطوبتی که در حین کار ایجاد شده است. همچنین، فضای آزاد در پشت و کنار دستگاه برای انجام خدمات فنی لازم است. این فضا باید حداقل 0.8 متر باشد. بسته به طراحی اتوکلاو، زیر ساخت باید بزرگ در نظر گرفته شود تا دستگاه به طور رضایت بخش کار کند. شکل زیر فضای مورد نیاز در اطراف اتوکلاو را توضیح می دهد. دما در مجاورت دستگاه در حال کار ممکن است تا بیش از 70 درجه سانتی گراد افزایش یابد. کف باید کاملاً تراز و از مواد مقاوم به رطوبت و گرما ساخته شده باشد.

        الزامات فضای اطراف اتوکلاو

        • یک خروجی جریان الکتریکی برق (پریز) باید متناسب با دستگاه باشد. در انواع اتوکلاو مدل های خودکار نیز وجود دارند. در این راستا اگر اتوکلاو خودکار باشد، به این مفهوم است که دارای ژنراتور یا مولد بخار نیز هست. در این صورت اتصالات الکتریکی آن باید با جزئیات مطالعه شود، زیرا جریان برق مورد نیاز ممکن است به طور قابل ملاحظه ای بیشتر باشد. برای ژنراتور بخار، جریان الکتریکی مورد نیاز 21، 38، 48 کیلووات و بیشتر است. اتصالات الکتریکی باید با وسایل ایمنی لازم مجهز شده باشند. ولتاژهای مورد نیاز برای اتوکلاوها 220V، فرکانس 60HZ، 380V، فرکانس 60HZ سه فاز است.
        • تناسب اتصالات آب با مصرف دستگاه از نظر حجم و فشار: هرچه دستگاه بزرگتر باشد، مصرف آن بیشتر است. آبی که اتوکلاو مصرف می کند، باید برای حذف مواد جامد معلق بهسازی شده باشد. ممکن است این مواد بر عملکرد دریچه های الکتریکی و نیز دستگاه های الکترو هیدرولیک تاثیر منفی داشته باشد.
        • بعضی استریل کننده ها به هوای فشرده نیاز دارند، زیرا کنترل های آنها با فشار هوا کار می کنند. معمولا، فشار لازم از 5*105 پاسکال به 9/9*105 پاسکال تغییر می کند. شکل زیر حداقل شرایط نصب (دریچه قطع، فیلتر و فشارسنج) را نشان می دهد.
    • https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/



      • اتصالات هوای فشرده انواع اتوکلاوهای آزمایشگاهی

        • سیستم فاضلاب طراحی شده برای جمع آوری آب داغ مدل های مختلف این دستگاه
        • یک رابط بخار؛ یکی از انواع اتوکلاوهای آزمایشگاهی، مدل اتوکلاو بخار است. اگر اتوکلاو دارای ژنراتور تولید بخار نیست، باید از سیستم مولد بخار مرکزی تغذیه شود.