یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

لینک سازی (link building) در سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۸ بازديد

لینک بیلدینگ یا لینک سازی در سئو سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که لینک‌ها می‌توانند مقداری از اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصد منتقل سازد. هدف از ایجاد لینک، دستیابی کاربر و موتورهای جستجو به صفحات دیگر می‌باشد. هرچه میزان لینک دهی به یک صفحه و یا یک سایت بیشتر باشد، اعتبار آن نزد موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. سئوسایت راچگونه انجام دهیم؟

لینک سازی از سمت سایت‌های خارجی نیز تاثیرات مثبتی بر نتایج SERP خواهد داشت، به شرطی که این لینک‌سازی‌ها از سمت سایت‌های معتبر صورت پذیرد. البته لینک‌سازی خارجی جزو سئو خارجی محسوب می‌شود و همانطور که بارها بیان شده است، سئو خارجی هنگامی تاثیرات خوبی دارد که سئو داخلی به بهترین شکل ممکن پیاده شده باشد. پس قبل از لینک‌سازی خارجی برای صفحات، سئو و لینک‌سازی داخلی خود را بهینه نمایید.

ناگفته نماند که طبق مستندات گوگل، لینک‌هایی که از سمت سایت‌های بی کیفیت برای صفحات ایجاد گردد، هیچ گونه تاثیری در نتایج SERP نخواهد داشت. بنابراین در هنگام خرید یا لینک‌سازی دستی به کیفیت سایت‌های مدنظر دقت نمایید.

لینک سازی داخلی (Internal linking) چیست؟

درباره لینک داخلی در قسمت بالا توضیحاتی ارائه شد، در این قسمت برای یادآوری مجدد و ذکر نکات مهم، مجددا به این مبحث می‌پردازیم. لینک داخلی، که هایپرلینک نیز نامیده می‌شوند، هنگامی صفحه‌ای از یک سایت به صفحه دیگری از همان سایت لینک دهد، اصطلاحا به آن لینک داخلی می‌گوییم. لینک‌سازی داخلی به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کنند تا تمام صفحات سایت را پیدا کنند و در صورت داشتن استانداردهای لازم ایندکس و در اختیار کاربران قرار دهد.

توجه کنید که هر صفحه از سایت باتوجه به محتوای درونی، شامل اعتبار مشخصی است و این اعتبار بین صفحاتی که به آنها لینک می‌دهد، تقسیم خواهد شد. پس در لینک‌سازی از یک صفحه به صفحات دیگر می‌بایست دقت کافی داشته باشید و حتما طبق استراتژی اقدام به این کار نمایید.

بک لینک یا لینک سازی خارجی در سئو چیست؟

بک لینک یا لینک سازی خارجی، به لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر به سایت ما وارد می‌شود. بک‌لینک‌ها که به اکسترنال لینک نیز معروف است و باعث می‌شود که کاربر از یک سایت دیگر، مستقیما به سایت ما وارد شود. کیفیت سایت‌هایی که به ما لینک می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند، سبب بهبود جایگاه ما در نتایج SERP خواهد شد. در غیر اینصورت تاثیری روی جایگاه صفحات نخواهد داشت.

چگونه بک لینک بسازیم؟

1. انجام تحقیقات درباره یک موضوع: یکی از موضوعاتی که در جامعه ترند شده است و مربوط به کسب و کار شما است را انتخاب کنید. درباره آن تحقیقات جامعی انجام دهید و در یک سایت معتبر انتشار دهید و در میان محتوا، در یک موقعیت مناسب به سایت خود لینک دهید. این کار سبب می‌گردد که اولا محتوای شما دیده شود و گوگل امتیاز بالایی برای محتوا و در ادامه لینک قرار داده شده (سایت شما) لحاظ کند و در ضمن کاربران با دیدن لینک شما، به احتمال زیاد وارد سایت شما خواهند شد.

2. محتوای بصری و ویدیویی تولید کنید: کاربران و گوگل از محتوای بصری، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوها استقبال بیشتری می‌کنند. شما می‌توانید دستورالعمل و یا طرز استفاده از محصول یا خدماتی را به صورت ویدیو تولید و در سایت‌های معتبر همچون یوتیوب، آپارات، نماشا، تماشا و یا سایر وب‌سایت‌های باکیفیت انتشار و یک بک لینک خوب دریافت کنید.

3. به سوالات کاربران پاسخ دهید: به سایت‌های پرسش و پاسخ مراجعه کنید و به سوالاتی که مربوط به حوزه شما می‌شود، پاسخ دهید. در ابتدای فعالیت به هیچ عنوان سریعا اقدام به لینک‌سازی نکنید، چرا که ممکن است ادمین سایت، لینک شما را برداشته و به سایت شما آسیب وارد شود. پس از مدتی که کاربران به پاسخ‌های شما اعتماد کردند، می‌توانید ابتدا از برند خود صحبت کنید و به مرور لینک صفحات مدنظر خود را در پیام‌های خود قرار دهید.

این سه اقدام به خوبی می‌تواند از طریق لینک‌سازی خارجی یا همان بک لینک به سئو سایت شما کمک کند و جایگاه شما را در نتایج SERP بهبود ببخشد.

مقایسه ونیر و لامینیت

۹ بازديد

از آنجاییکه ونیر و لامینیت عملکرد مشابه دارند، اغلب این دو را یکی میدانند که در واقع اینطور نیست.  ونیر و لامینیت در دندان پزشکی زیبایی برای بهبود زیبایی لبخند مورد استفاده قرار میگیرند و عمده ترین تفاوت میان این دو، روش درمانی آنهاست. دندانپزشک فوق تخصص رشت


از آنجاییکه ونیر و لامینیت عملکرد مشابه دارند، اغلب این دو را یکی میدانند که در واقع اینطور نیست. ونیر و لامینیت در دندان پزشکی زیبایی برای بهبود زیبایی لبخند مورد استفاده قرار میگیرند و عمده ترین تفاوت میان این دو، روش درمانی آنهاست.
ونیرها از کامپوزیت و سرامیک ساخته میشوند و ظاهر طبیعی تری دارند و در مقایسه با لامینیت گران تر هستند. برای چسباندن ونیر، دندانپزشک ابتدا دندان را میتراشد و سپس مراحل چسباندن ونیر را شروع میکند.
لامینیت ها از ونیر نازک تر هستند در نتیجه به تراشیدن دندان نیاز نیست. از مزایای لامینیت این است که دندان شکل طبیعی خود را حفظ میکند و هیچ آسیبی به آن وارد نمیشود.


مراقبت های بعد از لامینیت

همانطور که قبلاً گفته شد لامینیت بسیار نازک و شکننده است در نتیجه باید بسیار مراقب باشید!


همانطور که قبلاً گفته شد لامینیت بسیار نازک و شکننده است در نتیجه باید بسیار مراقب باشید!
اگر توصیه های دندانپزشک را جدی بگیرید و موارد زیر را رعایت کنید عمر لامینیت طولانی تر خواهد بود.
باید ها و نباید ها:
• ابتدا باید میوه ها و غذاهای سفت را خرد کنید و سپس بخورید، لامینیت ها به سرسختی دندان ها نیستند.
• مراقب حبوبات، مغزها و ... باشید.
• از دندانهایتان به عنوان ابزاراستفاده نکنید.
• از دندانهای جلو برای جویدن غذا استفاده نکنید.
• ورزشهای رزمی آسیب زیادی به لامینیت وارد میکنند، اگر به این نوع ورزش ها علاقه دارید لامینیت انتخاب مناسبی برای شما نیست.
• رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و عمر لامینیت را افزایش میدهد.
• برخی از نوشیدنیها و غذاها باعث تغییر رنگ لامینیت میشوند. بهتر است این نوع غذاها و نوشیدنی ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
• مراجعه به دندانپزشک و چکاپ های منظم در افزایش عمر لامینیت بسیار مهم است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت

پس از انجام ایمپلنت باید موارد زیر را رعایت کنید:


پس از انجام ایمپلنت باید موارد زیر را رعایت کنید:
• در روز اول از مصرف نوشیدنی و غذاهای گرم اجتناب کنید. با زبان یا انگشت محل ایمپلنت را تحریک نکنید. انجام هرگونه فعالیت های ورزشی سنگین در روز اول ممنوع است.
• کبودی و ورم ناشی از انجام ایمپلنت پس از دو یا سه روز رفع میشود. میتوانید برای تسریع بهبودی در روز اول از کمپرس سرد و از روز دوم کمپرس گرم استفاده کنید.
• درد در ایمپلنت یک مشکل بزرگ نیست! میتوانید از داروهای مسکن معمول مانند ایبوپروفن برای از بین بردن آن استفاده کنید. بهتر است قبل از انجام ایمپلنت نیز مسکن مصرف کنید.
• اگر بعد از سه روز از انجام ایمپلنت درد شدید تر شد باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.
• اگر از پروتز متحرک استفاده میکنید، در روزهای اول فقط در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.
• بخیه ها نهایتاً تا 2-3 هفته پس از ایمپلنت جذب میشوند. در این مدت، در صورت بروز هر نوع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.
• گاز استریل را تنها با دستور پزشک عوض کنید.
• آنتی بیوتیک ها را طبق دستور پزشک و بطور مرتب مصرف نمایید.
بهداشت دهان و دندان
• میزان موفقیت جراحی های دهان و دندان به رعایت بهداشت بستگی دارد.
• طبق دستور پزشک از محلول مخصوص برای ضدعفونی کردن موضع استفاده کنید.
• مسواک کردن دندان های دیگر با رعایت احتیاط مشکلی ایجاد نمیکند.
• شستشوی موضع با محلول آب و نمک (یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذا خوری نمک) برای تسریع بهبودی مفید است. مراقب باشید که آب داغ نباشد.
• از جویدن غذا در روز های اول اجتناب کنید.
• تا بهبودی کامل دخانیات مصرف نکنید.
• توصیه های پزشک را با دقت انجام دهید تا مشکلی در روند بهبودی به وجود نیاید.

پنج روش در دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند

۱۰ بازديد

دندانپزشکی زیبایی یک روش حرفه ای برای اصلاح طرح لبخند میباشد. رایج ترین روش ها در دندانپزشکی زیبایی  در این مقاله ارائه میشود:

انجام لمینت دندان چقدر زمان می برد؟
دندانپزشکی زیبایی یک روش حرفه ای برای اصلاح طرح لبخند میباشد. رایج ترین روش ها در دندانپزشکی زیبایی در این مقاله ارائه میشود:
• Inlays و Onlays (اینلی و انلی)
اینلی یا انلی حد واسط بین پر کردن و روکش دندان می باشد. در مواردی که ساختمان کافی دندان برای ساپورت پر کردگی وجود ندارد و در عین حال دندان به شدت آسیب ندیده، از این ها استفاده می کنیم. جنس اینلی یا انلی از طلا کمپوزیت رزین یا سرامیک می تواند باشد. عمر آنها در صورت مراقبت نسبتاً زیاد است. به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم ساخته می شود. فرم مستقیم در مطب انجام می شود و با استفاده از کامپوزیت رزین صورت می گیرد. فرم غیر مستقیم در لابراتور انجام شده و از جنس طلا سرامیک می تواند باشد.

• باندینگ 
باندینگ دندانی فرآیندی است که در آن از کامپوزیت برای ترمیم دندان پوسیده و ترک خورده استفاده میشود، و با تاباندن نور خاصی سفت می شود و در نهایت به دندان می چسبد، این مراحل در یک جلسه انجام می شود و یکی از کم هزینه ترین روشهای ترمیمی است.
• لامینیت
برای درمان مشکلات زیبایی مانند تغییر رنگ، شکستگی، پر کردن فاصله بین دندانی و ... از لامینیت استفاده میشود.
• سفیدکردن دندان
یکی از اساسی ترین روش های دندانپزشکی زیبایی سفیدکردن دندان است که باعث زیبایی لبخند میشود.
• ایمپلنت
ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد.



شباهت و تفاوت های لامینیت و ونیر

اگرچه لامینیت و ونیرباعث زیبایی لبخند میشوند اما روش درمانی آنها متفاوت است. در این مقاله برخی از شباهت و تفاوت های اساسی لامینیت و ونیر را ارائه میکنیم.


اگرچه لامینیت و ونیرباعث زیبایی لبخند میشوند اما روش درمانی آنها متفاوت است. در این مقاله برخی از شباهت و تفاوت های اساسی لامینیت و ونیر را ارائه میکنیم.

شباهت ها
هر دو مورد:
• باعث بهبود زیبایی لبخند میشوند.
• باعث سفیدتر شدن دندانها میشوند
• هر نوع شکستگی دندان را مخفی میکنند
• فاصله بین دندان ها را از بین میبرند
• ظاهر طبیعی دارند
• یک لایه نازک هستند
• با دوام و محکم هستند
• در صورت رعایت توصیه ها دچار تغییر رنگ نمیشوند
• قیمت هر دو تقریباً مشابه است
تفاوت ها
• ونیر ها نیازمند تغییرات در دندان هستند تا طبیعی تر به نظر برسند که در این صورت مینای دندان از بین میرود و تا زمان چسباندن ونیرها دندان (دندانها) بدون محافظ هستند.
• لامینیت نیازمند تغییرات نیست و لایه نازک سرامیکی بر روی دندان طبیعی چسبانده میشود.
اگر لبخندی زیبا و سفید میخواهید با دندان پزشک خود مشورت کنید تا بهترین و مناسب ترین گزینه را به شما پیشنهاد کند.

مراحل پیاده‌سازی اسکیما مارک‌آپ در سایت

۱۱ بازديد

برای استفاده صحیح و مناسب از اسکیما مارک‌آپ ابتدا باید توجه کنید از چه پلتفرمی برای سایتتان استفاده می‌کنید. چگونه سئوسایت را بالا ببریم؟

  • وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوای استاندارد.
  • سایتتان توسط برنامه‌نویس کدنویسی شده است.

در ادامه توضیح می‌دهم برای هر کدام از این پلتفرم‌ها چگونه باید از اسکیما مارک‌آپ به صورت اصولی استفاده کنید.

۱. اسکیما مناسب سایت وردپرس

اگر سایتتان وردپرسی است؛ کافی است از افزونه‌های زیر در سایتتان استفاده کنید و سایر افزونه‌های اسکیما را حذف کنید.

  • یواست یا رنک‌مث: تمام اسکیماهای ساختاری و جنرال سایتتان مانند breadcrumb, webpage, orginization و… را تولید می‌کنند
  • فول اسکیما ریچ‌اسنیپت: تمام نوشته‌ها، برگه‌ها و صفحات محصول دارای ستاره خواهند شد. ضمن اینکه به جز صفحه محصول؛ می‌توانید سایر صفحات سایتتان را با FAQ در نمایش جستجو به نمایش درآورید.

البته اگر در سایتتان روی مباحث خاصی مثل آشپزی، استخدام یا چنین مواردی کار می‌کنید و اکثر صفحات سایتتان درباره این موضوعات است بهتر است یک افزونه اختصاصی اسکیما برای سایتتان سفارش دهید تا کد نویسی شود.

برای کدنویسی افزونه‌ اسکیما می‌توانید یک برنامه نویس پیدا کنید و دوره اسکیما مارک‌آپ سایت سفینه را تهیه کنید و به او بدهید تا ببیند و به اسکیما مسلط شود. سپس افزونه مناسب سایتتان را برای شما بنویسد.

۲. اسکیما مناسب سایت‌های کدنویسی

اگر سایت شما کدنویسی شده است؛ بدیهی است که افزونه‌ای نمی‌توانید برای آن پیدا کنید. در این مواقع سایت شما در ۲ حالت قرار می‌گیرد:

۱. زیر ۱۰۰ صفحه دارید و خیلی آپدیت نمی‌شود

سایتتان کوچک است و نمی‌خواهید خیلی آن را توسعه دهید و شاید سالی ۱۰ صفحه به صفحاتتان اضافه می‌شود.

مثلا یک سایت شرکتی یا پزشکی یا چیزی شبیه به این‌ها دارید و نمی‌خواهید به صورت مداوم محتوا تولید کنید.

در این حالت بهترین روش استفاده از ابزارهای آنلاین ساخت اسکیما است.

با استفاده از این ابزارها می‌توانید برای تک تک صفحاتتان کد اسکیمای مناسب تولید کنید. مانند سایت technicalseo.com

۲. سایت بزرگی دارید و مدام آپدیت می‌شود

اگر سایت بزرگی دارید و به صورت مداوم آپدیت می‌شود؛ مثلا هفته‌ای یک مقاله می‌نویسید و صفحات دیگر به سایتتان اضافه می‌شود؛ یکی از بهترین گزینه‌ها این است که برای سایتتان سیستم اسکیمای اختصاصی کد نویسی شود.

چنانچه توانستید برنامه‌نویسی پیدا کنید که روی مباحث اسکیما هم مسلط باشد؛ می‌توانید پروژه را به او بدهید. اما چنانچه برنامه‌نویسی دارید که کارش خوب است اما روی اسکیما مسلط نیست می‌توانید دوره اسکیمای سفینه را تهیه کنید و به او بدهید تا اسکیمای سایتتان را کد نویسی کند.

ضمن اینکه بهترین روش پیاده‌سازی کدهای اسکیما مارک‌آپ هم JSON-Ld است. پس از برنامه نویس سایتتان بخواهید در صورت امکان به صورت جیسون پیاده‌سازی اسکیما را انجام دهد.

 استفاده از SSL

استفاده از پروتکل رمزنگاری SSL اخیرا خیلی در سئو مهم شده است.

با نصب SSL، آدرس سایت شما به صورت HTTPS به نمایش در می‌آید. گوگل HTTPS را یکی از سیگنال‌های کوچک رتبه‌بندی در نظر گرفته است و توصیه کرده است صاحبان وب‌سایت‌ها از https استفاده کنند.

روش پیاده‌سازی https

برای پیاده‌سازی https باید با شرکت هاستینگتان صحبت کنید.

برای SSL هم پلن رایگان وجود دارد و هم پلن پولی. من توصیه می‌کنم از پلن پولی استفاده کنید.

قبل از پیاده‌سازی https؛ سایت شما در یکی از این ۲ وضعیت قرار دارد:

  1. تازه تاسیس بدون صفحات ایندکس شده
  2. سایت ایندکس شده با صفحات HTTP

سئو تکنیکال

۱۲ بازديد

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال؛ فرآیند بهینه‌سازی سایت مطابق با استانداردهای گوگل است. یادگیری سئوسایت

مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال مربوط به بهینه‌سازی سایت برای خزش و ایندکس گوگل است. در این فرآیند باید کدهای وب‌سایت بهینه شوند.

حال اینکه چطور این بهینه‌سازی باید انجام شود؛ در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی با زبان‌های HTML, CSS و JS

ربات‌های گوگل مانند یک کاربر عادی صفحات سایت را می‌بینند.

زبان برنامه‌نویسی بک‌اند (backend) سایتتان هر چه که باشد (Python ,C#  ,PHP ,Java Ruby ,Golang) مهم نیست! برای ربات‌های گوگل فرانت‌اند (frontend) صفحات سایتتان که خروجی HTML دارند مهم است.

پس قبل از هر چیز باید نکات مهم زبان html, CSS و JS که در سئو موثر هستند را بدانید.

در ادامه مهم‌ترین نکات کدهای HTML که در سئو موثر هستند را تیتر وارد ذکر می‌کنم.

  • تگ‌ تایتل
  • تگ متادسکریپشن
  • متاتگ‌ robots
  • متا تگ کنونیکال
  • متاتگ‌های سوشیال مانند فیسبوک و توییتر
  • تگ‌های هدینگ (h1, h2… h6)
  • تگ P
  • تگ IMG و خاصیت alt آن
  • تگ a و رل‌های مختلف آن

چنانچه در شناخت تگ‌های بالا مشکل دارید لطفا فصل سئو تکنیکال را به صورت کامل مطالعه نمایید.

حالا بیایید ببینیم چگونه باید سایت را از لحاظ تکنیکال بهینه کنیم.

آموزش گام به گام سئو تکنیکال

۱. ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

نقشه سایت یک فایل XML است که در هاست شما قرار می‌گیرد و آدرس آن را در سرچ کنسول ثبت می‌کنید.

ثبت نقشه سایت در سرچ‌کنسول اولین گام است. با این کار گوگل می‌تواند صفحات مهم شما را خیلی سریع پیدا کند.

البته ثبت نقشه سایت الزامی نیست و برای سایت‌هایی که کمتر از ۵۰۰ صفحه دارند خیلی مهم نیست چرا که گوگل به راحتی می‌تواند صفحات را خزش و ایندکس کند.  اما به هر صورت بودنش بهتر از نبودنش است.

در ساخت نقشه سایت باید به این نکته توجه کنید؛ فقط لینک صفحاتی را در نقشه سایت قرار دهید که دوست دارید ربات‌های گوگل آن‌ها را خزش و ایندکس کنند.

مثلا اگر یک فرم ثبت نام دارید که مخصوص تعداد خاصی از کاربران است و عمومی نیست؛ نیازی نیست در نقشه سایت ثبت شده باشد.

یا مثلا اگر یک وب‌سایت فروشگاهی دارید نباید آدرس صفحه سبد خرید را در نقشه سایت قرار دهید.

نقشه سایت را می‌توانید با استفاده از افزونه یواست یا رنک‌مث یا ابزارهای آنلاین sitemap generator بسازید.

اگر سایتتان وردپرسی نیست می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین این کار را انجام دهید.

بعد از اینکه نقشه سایتتان را با فرمت XML ساختید آن را در ابزار سرچ کنسول بارگذاری کنید.

۲. کنونیکال صفحات

استفاده اشتباه از رل کنونیکال باعث می‌شود صفحات تکراری زیادی در سایت بوجود بیاید و بودجه خزش سایت با مشکل مواجه شود.

برای کنونیکال‌سازی صفحات کافی است یک رل کنونیکال در تک تک صفحات سایتتان قرار داشته باشد.

درون این رل یک آدرس قرار می‌گیرد که در حالت نرمال؛ آدرس خود صفحه است.

اما در این بین استثناهایی نیز وجود دارد. در واقع مدیریت همین استثناها است که مهم است.

این استثناها در ۲ حالت بوجود می‌آیند و روش مدیریت آن‌ها متفاوت است که در ادامه خواهید آموخت.

۱. اضافه شدن پارامترها به آدرس صفحه:

در این مواقع؛ صفحه؛ کنونیکال می‌شود به آدرس بدون پارامتر:

  • مثال ۱: example.ir/title?color=blue&price=low
  • مثال ۲: example.ir/title?utm_campaign=free&utm_medium=banner

در ۲ مثال بالا در واقع ما یک صفحه مهم داریم با آدرس example.ir/title که با اضافه شدن پارامترهای فوق نیز تفاوت چندانی در محتوای صفحه بوجود نمی‌آید.

بنابراین درون صفحه‌ای که آدرس آن دارای پارامتر است (مانند example.ir/title?color=blue&price=low) و محتوای آن با محتوای صفحه بدون پارامتر (یعنی example.ir/title) فرقی ندارد نیز باید یک رل کنونیکال قرار بگیرد که آدرس صفحه example.ir/title در آن قرار بگیرد.

در وردپرس؛ در تمام صفحات به صورت پیش‌فرض این اصول رعایت شده‌اند. فقط چک کنید مشکلی وجود نداشته باشد. در سایر پلتفرم‌ها باید چک کنید این اصول پیاده شده باشد.

۲. صفحه‌ای که معادل بهتری دارد

در این شرایط ما چندین صفحه داریم که به موضوعات تقریبا یکسان می‌پردازند. مثال:

  • دسته‌بندی لپ تاپ ایسوس
  • دسته بندی لپ تاپ ایسوس گیمینگ

فرض ما این است که دو دسته‌بندی بالا تقریبا محتوای مشابهی دارند. بنابراین آدرس یک صفحه را روی صفحه دیگر کنونیکال می‌کنیم.

۳. فایل Robots.txt

استفاده فایل robots.txt جلوگیری از خزش تعدادی از صفحات سایت است که نمی‌خواهیم توسط ربات‌های گوگل ایندکس شوند.

استفاده اشتباه و ناشیانه از فایل robots.txt می‌تواند خزش و ایندکس یک وب‌سایت را نابود کند.

در یک مشاوره ای که من داشتم؛ سایت مورد نظر با چنین مشکلی مواجه بود. وبمستر وب‌سایت بخاطر بی احتیاطی آدرس صفحه اصلی را در فایل robots.txt قرار داده بود و disallow کرده بود و صفحات سایت ایندکس نمی‌شدند.

به نظر من فایل robots.txt بیشتر از مزایایی که دارد؛ ضرر دارد.

بنابراین توصیه می‌کنم تا زمانی که دقیقا نمی‌دانید چکار می‌کنید از این فایل استفاده نکنید. چنانچه می‌خواهید صفحه‌ای ایندکس نشود در خود صفحه از کد متا نوایندکس استفاده کنید.

۴. افزایش سرعت سایت

سرعت سایت از نظر گوگل یک فاکتور رتبه‌بندی است و جزو سیگنال‌های تجربه کاربری است.

معیار سنجش سرعت سایت توسط گوگل؛ Core Web Vitals است.

این معیار توسط گوگل ارائه شده است. core web vitals به ۳ بخش تقسیم می‌شود:

  1. LCP: بارگیری بزرگترین بلاک محتوایی صفحه (مانند تصویر یا بلوک متنی) در کمتر از ۲٫۵ ثانیه
  2. FID: آماده شدن صفحه برای تعامل کاربر با صفحه (مانند کلیک، اسکرول یا…) در کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه
  3. CLS: ثبات بصری صفحه (مانند ثابت شدن باکس‌های تبلیغاتی)

برای بهینه‌سازی سایت از نظر core web vitals باید نکات زیر را در صفحه رعایت کنید.

  • از تصاویر سبک و با سایز مناسب استفاده کنید.
  • استفاده از فایل‌های CSS و JS را به حداقل برسانید.
  • از سیستم کش استفاده کنید.
  • از CDN استفاده کنید.
  • فایل‌های جاوااسکریپت را defer کنید.
  • فقط از یک فونت در سایت استفاده کنید.
  • تصاویر سنگین را در قسمت بالای صفحه قرار ندهید.
  • از هاست / سرور قوی و پرسرعت استفاده کنید.
  • فایل‌های JS و CSS را از منابع خارجی در سایت بارگیری نکنید.

با پیاده‌سازی نکات بالا در صفحه می‌توانید معیار core web vitals را تا حد مطلوبی بهبود ببخشید.

برای تست سرعت سایت بر اساس این معیارها می‌توانید از google pagespeedinsight یا gtmetrix استفاده کنید.

۵. استفاده از اسکیما مارک‌آپ

یکی از جذاب‌ترین مباحث سئو schema markup است.

بیشتر افراد schema markup را مساوی با ستاره و FAQ در نتایج گوگل می‌دانند.

اما اسکیما مارک‌آپ استفاده و منافع بسیار بیشتری برای وب‌سایت دارد.

به طور مشخص schema markup می‌تواند ۲ مزیت مهم برای سایت شما به همراه داشته باشد.

  • درک محتوا و زمینه صفحه و کل سایتتان را برای گوگل آسان کند.
  • می‌تواند شما را با ریچ اسنیپت در serp به نمایش درآورد تا کلیک بیشتری دریافت کنید.

عفونت های دهان و دندان

۹ بازديد

یکی از شایع ترین بیماری هایی که انسان ها در طول زندگی خود امکان دارد به آنها مبتلا شوند ، بیماری های مرتبط با دهان و دندان هاست .بروز این بیماری ها می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد از قبیل : عدم رعایت بهداشت دندان ها , داشتن تغذیه غذایی نامناسب و .... که در زیر به توضیح مختصر برخی از این بیماری ها می پردازیم . فرق بلیچینگ با ایمپلنت دندان

• بوی بد دهان

یکی از دلایل بوی بد دهان ، می تواند مسواک نزدن دندان ها باشد ، زیرا خورده های غذایی که در طول روز مصرف می کنیم در بین درزهای دهان پنهان می شوند و اگر نسبت به پاک سازی آنها اقدام نشود ، علاوه بر ایجاد پوسیدگی و خرابی دندان ها ، می توانند بوی بدی را هم تولید کنند. البته گاهی بوهای بد دهان و دندانی منشاء عدم رعایت بهداشت را ندارند بلکه عامل بروز آنها بیماری های گوارشی است که فرد به آنها مبتلا است .

در هر صورت برای رفع این بیماری می توان به پزشک متخصص گوارش و دندانپزشک مراجعه کرد که نسبت به معالجه بیماری اقدامات لازم را انجام دهند البته شستشوی مرتب دندان ها با مسواک ، برای هر فردی توصیه می شود و بهتر است که زبان را نیز به آرامی با مسواک تمیز کرد.

• مشکلات در لثه ها

بیماری مربوط به لثه ها می تواند در هر سنی برای افراد اتفاق بیفتد ، اگر این بیماری در مرحله های آغازین توسط دندانپزشک ، تشخیص داده شود می توان از گسترش آن جلوگیری به عمل آورد . این بیماری عوارض مختلفی دارد :

1. متورم شدن لثه ها

2. ایجاد تغییر رنگ در لثه ها

3. بروز خونریزی هنگام مسواک زدن لثه ها

4. ایجاد بوی های بد و ناخوشایند در دهان و دندان ها

یکی از علل بروز این بیماری را می توان ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها دانست ، البته بالا رفتن سن افراد ، مصرف دخانیات ، استرس ها و فشارهای روحی و روانی نیز می توانند این بیماری را تشدید کند .

• آفت های دهانی

این بیماری ضایعات دردناکی را در دهان فرد ایجاد می کند ، البته دلایل بروز این بیماری هنوز هم ناشناخته است اما عده آن را واکنش دستگاه ایمنی بدن می دانند . آفت ها دارای اندازه های مختلفی هستند ، بافت های کوچک و آفت های بزرگ که به صورت تبخال خود را نشان می دهند . شاید علت بروز آفت ها استرس و فشار های روحی و روانی یا کمبود آهن و اسید فولیک و ... باشد .

برای بهبود آفت های دهانی معمولا درمان خاصی صورت نمی گیرد و آنها خود به خود و به مرور بهبود میابند . اما با رعایت بهداشت دهان و دندان ، رفع کمبودهای تغذیه ای  و... می توان روند بهبود این عارضه را سریع تر کرد .

• برفک دهان

این عارضه به شکل سفیدی های برجسته  روی سطح دهان خود را نشان می دهند ، با جدا کردن این برجستگی ها می توان شاهد خونریزی در آنها بود که برای بیمار بسیار ناخوشایند خواهد بود . در این بیماری باکتری های سودمند در دهان از بین می روند و برفک های سفید رنگ در دهان تشکیل می شود .

آموزش روش صحیح مسواک زدن به کودکان

۱۱ بازديد

یکی از اساسی ترین کارهایی که انسان ها می بایست برای نگهداری درست دندان های خود و از سنین کودکی انجام دهند ، درست مسواک زدن است . برای یادگیری این کار ، والدین یکی از اولین الگوها و معلمانی هستند که کودک از آنها تقلید خواهد کرد ، والدین نقش اساسی و پررنگی در درست انجام دادن این کار دارند .  دلیل لق شدن روکش ایمپلنت

نگهداری درست از دندان های کودک ، از زمان رویش اولین دندان او توسط والدینش آغاز می شود ، اما متاسفانه برخی از کودکان در برابر این کار از خود مقاومت نشان می دهند که باعث کلافگی مادر و پدر خود می شوند .

البته در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و انتقال سریع اطلاعات ، حتی در دوردست ترین مناطق جهان ، سطح دانش و اطلاعات بهداشتی جوامع بسیار پیشرفت کرده است به طوریکه کمتر کسی را می توان دید که حداقل روزی یکبار دندان های خود را مسواک نزند ، اما نکته اساسی ، طریقه درست انجام این کار است که تنها با آموزش های لازم و اطلاع رسانی های دقیق قابل انتقال به عموم است .

• آموزش روش درست مسواک زدن به کودکان 

1. در مرحله اول باید یک مسواک مناسب و ترجیحا نرم را برای کودک خود تهیه کنید .

2. کمی خمیردندان مناسب  که حاوی فلوراید است را روی مسواک کودک بمالید .

3. اگر سن کودک شما کم است بهتر است کودک را روی زانوی خود بنشانید ، به طوریکه صورتش ، پشت به شما باشد . در این حالت می توانید سر کودک را کمی به سمت بالا و عقب هدایت کرده و شروع به مسواک زدن دندان های او کنید .

4. بهتر است زاویه ای که مسواک با دندان کودک قرار می گیرد ، تقریبا 45 درجه باشد .

5. برای مسواک زدن سطح بیرونی و درونی دندان های کودک ، مسواک را به آرامی و به صورت دورانی روی دندان های او بکشید .

6. سعی کنید سطح جویدن دندان های کودک را هم مسواک بزنید . این کار را می توانید با جلو و عقب بردن مسواک روی دندان او انجام دهید.

7. برای تمیزی بیشتر دندان های کودک ، می توانید حداقل روزی یکبار ، دندان های او را نخ دندان بکشید . البته استفاده از نخ دندان های دارای دسته ، می تواند انجام این کار را برای شما آسان تر کند .

8. بهتر است دندان های کودک را روزی دوبار، یکبار صبح و یکبار شب ها مسواک کنید .

9. تعویض مسواک ها می بایست هر 3 ماه یکبار صورت گیرد .

برای آنکه فرزندتان بتواند لذت مسواک زدن را درک کند، بهتر است گاهی اجازه دهید خودش به تنهایی این کار را انجام دهد . درست است که او نمی تواند ، به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهد ولی با ، حس اعتماد به نفس در او تقویت خواهد شد و این کار برای او تبدیل به عادت می شود. البته شما می توانید این کار را به صورت نوبتی نیز انجام دهید و از تمیز شدن دندان کودک نیز اطمینان حاصل کنید.

• عواقب مسواک نزدن را برای کودک توضیح دهید .

با توجه به سن و درک کودک می توانید ضررها و مشکلاتی که مسواک نزدن می تواند برای سلامتی او به وجود می آورد را برایش شرح دهید . مثلا توضیح دهید با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، دچار زردی در دندان هایش خواهد شد و یا می توانید عکس هایی از دندان های پوسیده را به کودک خود نشان دهید . اما هیچ وقت کودک را از دندانپزشک و یا آمپول نترسانید .

نتایج غنی

۸ بازديد

rich snippet چیست؟

یک قطعه یا یک اسنیپت نتیجه ای است که گوگل در نتایج جستجو به کاربر نشان می دهد. وقتی که واژه ای را در گوگل سرچ میکنیم لیستی از نتایج با قطعه های عادی و قطعه های غنی را نشان خواهد داد.

بهترین صفحات تماس باما

اگر دقت کنید ، گوگل عنوان را به رنگ آبی ، URL را با رنگ سیاه و شرح آنچه در آن صفحه است به ما نشان می دهد. این همان چیزی است که ما آن را قطعه یا snippet می نامیم ، چیزی که Yoast سئو به شما کمک می کند تا با پیش نمایش Google / snippet سایتتان را بهینه کنید.

 

یک نتیجه یا ریچ اسنیپت اطلاعات اضافی زیادی را بین URL و توضیحات نشان می دهد.در این قطعه ، تصویری از موضوع سرچ اضافه می شود ، می توانید رتبه بندی آن را نیز مشاهده کنید. بنابراین حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به قطعه عادی است. و به همین دلیل آن را یک قطعه غنی یا به عبارتی rich snippet می گویند.

چرا نتایج غنی برای سئو مهم هستند؟

اجازه دهید در مورد چگونگی تهیه آنها صحبت کنیم. نتایج غنی از سایر قطعه های موجود در نتایج جستجو متمایز هستند. آنها بسیار جذاب تر به نظر می رسند و کاربران با مشاهده آنها بلافاصله اطلاعات زیادی کسب می کنند. این مورد برای دیده شدن سایت شما عالی است ، همچنین می تواند میزان کلیک شما را افزایش دهد.

 

قطعه های غنی قطعه هایی هستند که نرخ کلیک بالاتری دارند. افراد ترجیح می دهند بر روی نتایجی که به آنها اطلاعات بیشتری می دهد کلیک کنند.

 

اگر نرخ کلیک یک اسنیپت افزایش یابد ، از سمت آن نتیجه جستجو بازدید بیشتری خواهید داشت. نه به این دلیل که موقعیت شما در موتور جستجو تغییر کرده است ، بلکه فقط به این دلیل است که افراد بیشتری روی نتیجه شما کلیک می کنند.

 

اما این تمام ماجرا نیست. در طولانی مدت ، همین rich snippet ها بر رتبه سایت نیز تأثیر می گذارند. هرچه افراد بیشتری روی نتیجه ای از سایت شما کلیک می کنند ، گوگل متوجه می شود که افراد ارزش صفحه شما را بالاتر از سایر صفحات می دانند. این مسئله به گوگل می گوید صفحه شما نتیجه خوبی برای آن جستجوی خاص است و مطمئناً اینجوری گوگل رتبه بندی شما را در طولانی مدت بهبود می بخشد!

 

بنابراین این خیلی خوبه که روی نتایج غنی سایت خود کار کنید!

چگونه قطعه ای rich snippet می شود؟

اگر داده های ساختاری , محتوای ساختار یافته و با کیفیت به سایت خود اضافه کنید ، گوگل می تواند نتایج غنی یا قطعه های خوبی را نشان دهد. داده های ساختاری قطعه ای از کد در یک قالب خاص هستند که به گونه ای نوشته شده اند که موتورهای جستجو آنها را درک می کنند. موتورهای جستجو کد را می خوانند و از آن برای ایجاد نتایج غنی استفاده می کنند.

گردشگری دندان پزشکی چیست؟

۱۱۶ بازديد

گردشگری دندانپزشکی (همچنین به عنوان تعطیلات دندانپزشکی در اروپا شناخته می شود) زیر مجموعه ای از بخش گردشگری پزشکی می باشد.

شامل افرادی است که به دنبال مراقبت های دندانی خارج از سیستم های مراقبت های بهداشتی در داخل کشور یا دور از محله خود هستند این درمان ها ممکن است با تعطیلات همراه باشد. این افراد شامل افرادی هستند که به دنبال مراقبت های دندانی خارج از سیستم های مراقبت های بهداشتی مکان خود هستند ، گردشگری دندانپزشکی در سراسر جهان رو به رشد است . علت زرد شدن دندان پس ازجرمگیری

در حالی که گردشگران دندانپزشکی ممکن است به دلایل مختلف یک کشور را انتخاب کنند،اما انتخاب های آنها معمولا با ملاحظات قیمت انجام می شود. تغییرات گسترده در اقتصاد کشورهایی که مرز مشترک دارند، اصلی ترین دلیل این امتخاب ها می باشد. نمونه هایی از آن سفر برای انجام خدمات دندان پزشکی عبارتند از:

• از اتریش به اوکراین، مجارستان، اسلواکی، اسلوونی، بلغارستان و رومانی است.

• ازایالات متحده و کانادا به مکزیک، کاستاریکا، اکوادور و پرو

• از جمهوری ایرلند به ایرلند شمالی، مجارستان، اوکراین، لهستان، بلغارستان و ترکیه 

• از استرالیا به تایلند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا می باشد.

در حالی که گردشگران پزشکی اغلب کشورهایی با دارای درآمد بالا از نظر اقتصادی هستند ، انها معمولا کشورهای در حال توسعه که خدمات در آنها ارزان قیمت تر می باشد را انتخاب می کنند، عوامل دیگر برای انتخاب کشور مقصد و تصمیم به سفر آن مکان می تواند مراقبت های بهداشت عمومی یا دسترسی عمومی به مراقبت های بهداشتی باشد.

گردشگران دندانپزشکی عمدتا به منظور استفاده از قیمت های پایین تر مسافرت می کنند. دلیل های بسیاری برای این قیمت های پایین تر وجود دارد.از جمله : دندانپزشکان که در کشورهای در حال توسعه هستند ، قادر به استفاده از هزینه های ثابت پایین تر، هزینه های کار پایین، مداخله کمتردولت ، هزینه های تحصیلی پایین تر و هزینه های کمتر بیمه می باشند.

بخش عمده ای از بحث در مورد گردشگری دندانپزشکی و گردشگری پزشکی ، به طور کلی در مورد اینکه آیا تفاوت قیمت ها منجر به تفاوت های کیفی می شود یا نه ، متمرکز است . مسئله دیگری که بر این بحث تاثیر می گذارد فقدان یک کمیته بازرسی مستقل برای دندانپزشکی،  مشابه ی کمسیون بین المللی بین المللی برای پزشکی است.

می توان قیمت های درمان در کشورهای مختلف را با هم مقایسه کرد. با توجه به ماهیت بین المللی برخی از محصولات و مارک ها، ممکن است این یک مقایسه معتبر باشد. به عنوان مثال، همان روکش چینی که در یک آزمایشگاه در سوئد ساخته شده است، می تواند تا 2500 AUD در استرالیا باشد، اما تنها 1200 AUD در هند است.

واضح است که هزینه خدمات دندانپزشکی در خارج از کشورهای توسعه یافته ، حتی زمانی که همراه با هزینه های سفر محاسبه می شود، باز هم به میزان قابل توجهی ارزان تر از روش های مشابه در داخل خواهد بود.یکی از مناسبترین این کشورها ، ایران می باشد که علاوه بر داشتن پزشکانی ماهر و با تجربه ، هزینه های تمام شده خدمات دندانپزشکی در آن نیز به پایین حد ممکن می رسد.

سفر مشتری (Customer Journey) چیست

۱۲ بازديد

تعریف سفر مشتری (Customer Journey) 

فرض کنید قرار است فردی که به خدمت یا کالای ما علاقه دارد را ابتدا به یک مشتری واقعی و سپس به یک مشتری وفادار دائمی تبدیل کنیم. فرد از نقطه‌ای که با کسب‌وکار ما آشنا می‌شود تا نقطه‌ای که به مشتری وفادار تبدیل شود، مسیری را طی می‌کند که می‌توان آن را نوعی سفر دانست. عبارت «سفر مشتری» نیز در واقع استعاره‌ای از همین مسیر است. شروع آن از نقطه ناآشنایی با کسب‌وکار ماست و تا خرید خدمت یا کالای ما و شکل گرفتن یک رابطه عمیق ادامه دارد. چگونه سئوراشروع کنیم؟

اگر بخواهید نقشه سفر مشتری برای برنامه بازاریابی کسب‌وکار خودتان ترسیم کنید، لازم است مراحل آن را به‌خوبی بشناسید. مراحل سفر مشتری عبارتند از:

  • آگاهی یا Awareness
  • در نظر گرفتن (ملاحظات) یا Consideration
  • خرید یا Purchase
  • نگهداری یا Retention
  • وفادارای یا Advovacy

ضرورت داشتن نقشه سفر مشتری و کاربردهای آن

برای آنکه بتوانید به خوبی بفروشید، به مشتریانی خوشحال و وفادار نیاز دارید. با نیم نگاهی به کسب‌وکارهایی که اهمیتی برای خوشحالی و وفاداری مشتریان خود قائل نیستند متوجه خواهید شد که بقای کسب‌وکارتان به این عوامل بستگی دارد. نقشه سفر مشتری به شما کمک می‌کند بتوانید مشتریانی خوشحال و وفادار داشته باشید، همان چیزی که هر کسب‌وکار موفقی به آن نیاز دارد.

با داشتن نقشه سفر مشتری، شما خواهید دانست که دقیقا مشتریان شما چه چیزی می‌خواهند و از چه مواردی در کسب‌وکار شما ناراضی هستند. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند نقاط قوت خود را پررنگ‌تر کنید و در مسیر صحیحی برای رفع مشکلات و نقاط ضعف کسب‌وکارتان قدم بردارید.

اگر با مفهوم نقاط درد (Pain point) آشنا باشید، نقشه سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد که بتوانید نقاط درد مشتریان خود را از بین ببرید. عبارت «نقاط درد» به مفهوم مسئله یا مسائلی است که مشتریان بالقوه شما با آن‌ها در بازار مواجه شده‌اند و اگر بتوانید این مسائل را حل کنید، مزیت رقابتی پیدا کرده‌اید.

لازم است به کمک آنچه که از نقشه سفر مشتری خود به دست آورده‌اید، کمپین‌های بازاریابی جالب‌توجه ایجاد کنید، رضایت مشتریان خود را افزایش دهید و نقاط درد آن‌ها را از بین ببرید. آیا این تمام آن چیزی نیست که از یک بازاریابی موفق انتظار داریم؟

مراحل طراحی و تهیه نقشه سفر مشتری

برای آنکه بتوانید یک نقشه سفر مشتری کامل طراحی کنید، لازم است مراحل زیر را بگذرانید و اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنید. این مراحل عبارتند از:

شناخت کامل مشتری

برای آنکه بتوانید نقشه سفر مشتری را به درستی طراحی کنید، باید مشتریان خود را کامل بشناسید و اگر درباره شناخت کامل صحبت می‌کنیم، منظور کامل و بی‌کم و کاست است.

در این مرحله لازم است پرسونای مشتریان خود را بشناسید و بدانید که کسب‌وکار شما دارای طیفی از مشتریان است و نه فقط یک نوع مشتری. تصور کنید قرار است کسی محصول شما را خریداری کند، قطعا میان کسی که ماه‌ها تحقیق کرده با کسی که به تازگی نیاز به خرید را در زندگی خود احساس کرده است، تفاوت رفتاری زیادی وجود دارد. پس با در نظر داشتن موارد این چنینی در رفتار مشتریان، پرسونای آن‌ها را به دقت تعریف کنید.

علاوه بر آنکه افراد می‌توانند در نقطه متفاوتی نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند، شخصیت هر دو نفری با یکدیگر متفاوت است که این مورد نیز شما را وادار به در نظر گرفتن شخصیت‌های مختلف برای مخاطبینتان می‌کند. مثلا فردی بسیار درونگرا را تصور کنید که تماس تلفنی برای او بسیار دشوار است، اگر در نقشه سفر مشتری شما الزام به تماس تلفنی وجود داشته باشد، احتمال دارد به همین دلیل ساده او و افراد مانند او را از دست بدهید، حال آنکه رقیب شما با قرار دادن پشتیبانی آنلاین، به راحتی به این مشتری دست پیدا کرده و او را تبدیل به یک مشتری وفادار می‌کند.

شناخت اهداف مشتری

خرید یک سرویس، کالا یا خدمات از سمت مشتری، با اهداف مختلفی انجام می‌شود و برای داشتن نقشه سفر او، لازم است بتوانید اهدافش از انتخاب کسب‌وکارتان را پیدا کنید. نکته مهم آن است که بدانید هر مشتری، در هر مرحله‌ای از سفر می‌تواند هدف متفاوتی داشته باشد و به همین دلیل، لازم است مرحله به مرحله هدف‌های او را مورد بررسی قرار دهید.

نکته دیگری که در موضوع شناخت مشتری نیز به آن اشاره کردیم، تفاوت میان افراد است. ممکن است هدف یک نفر دریافت سریع خدمات باشد و هدف فردی دیگر، دریافت ارزان خدمات؛ پس

با در نظر گرفتن تفاوت افراد و اهدافشان، نسبت به شناخت انواع اهداف اقدام کنید.

اگر هنوز هم برایتان روشن نشده که منظور از هدف مشتری چیست، موارد زیر را به عنوان یک نمونه از اهداف مشتری در نظر بگیرید:

  1. تحقیقات جامع و کامل درباره گزینه‌های موجود ارائه‌دهنده آن کالا یا خدمت 
  2. حصول اطمینان از آنکه بهترین گزینه موجود به‌لحاظ قیمت و کیفیت انتخاب شده است 
  3. حصول اطمینان از شناخت کامل محصول و گردآوری اطلاعات کافی درباره محصول (کالا یا خدمت ارائه‌شده از سمت شما)

برای آنکه مشتری را به هریک از این اهداف برسانید، لازم است مراحلی را شبیه‌سازی کنید و در نهایت نیازهای او را برآورده سازید. راهکارهای مختلفی برای درک کامل اهداف مشتری وجود دارد که از جمله این راهکارها می‌توان به انجام نظرسنجی از مشتریان، دریافت فیدبک از مشتریان فعلی، پیگیری درخواست‌ها و انتقادات درج شده و استفاده از ابزارهایی که به شکل اتومات تحلیل رفتار و آمار مشتری ارائه می‌دهند است.

توجه همه‌جانبه به نقاط تماس یا Touchpoint

توجه همه جانبه به نقاط تماس می‌تواند تجربه کاربری صحیحی برای مشتری شما بسازد و باید بدانید که تجربه مشتری در برخی از نقاط تماس، می‌تواند تاثیر چند برابری روی تجربه او از محصول یا خدمت شما بسازد.

منظور از نقاط تماس، لحظه‌ای است که مشتری به هر روشی (اعم از آنلاین یا آفلاین) با برند شما ارتباط می‌گیرد. این لحظات می‌تواند در حین خرید، بعد یا قبل از آن باشند.

برای آنکه مشتری شما از نقاط تماس تجربه خوبی داشته باشد، لازم است همه آن‌ها را شناسایی کنید و برایشان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. تصور کنید یک نفر وارد هتل می‌شود و در اولین نقطه تماس، یعنی پذیرش هتل تجربه خوبی ندارد، آیا این مشتری تبدیل به یک مشتری وفادار خواهد شد؟ احتمال آن بسیار پایین است.

این مثال ساده اهمیت برنامه‌ریزی برای نقاط تماس را برای شما روشن می‌کند و در نتیجه آن، باید بتوانید نقاط تماس را به درستی شناسایی کنید. برای آنکه بتوانید همه نقاط تماس را شناسایی کنید، تمام مسیر سفر مشتری را برای خودتان شبیه‌سازی کنید و هرجایی که ممکن است برای او سوالی پیش بیاید و نیاز به راهنمایی داشته باشد را پیدا کنید.

مثلا تصور کنید چه نیازی شما را به سمت خرید محصول، سرویس یا خدمت از کسب‌وکار فعلی‌تان سوق می‌دهد؟ در این مسیر آیا از سرچ گوگل استفاده می‌کنید؟ اگر به وب‌سایت فعلی کسب‌وکارتان برسید، از چه روشی کیفیت خدمتی که دریافت خواهید کرد را تضمین می‌کنید؟ چطور با کارشناسان ارتباط می‌گیرید؟ که دقیقا این از اصلی‌ترین نقاط تماس هر فرد با کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. با این روش احتمال از دست دادن یک نقطه تماس برای شما کمتر می‌شود و می‌توانید برای همه آن‌ها برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید.

در این مسیر می‌توانید از Behavior flow (گزارشی که نحوه حرکت مشتریان را در سایت شما نشان می‌دهد) و گزارش Goal flow (گزارشی که دقیقا مشخص می‌کند افراد تا رسیدن به نقطه پایانی یا همان conversion، چه مسیری را طی می‌کند) استفاده کنید و تصور دقیقی از نقاط تماس مشتریان خود به دست آورید.

توجه به نقاط درد مشتری

بالاتر مفهوم نقاط درد را برایتان شرح دادیم و اهمیت آن به نحوی است که مشخصا لازم است برای آن‌ها تمهیداتی بیندیشید. پس از خودتان و مشتریانی که به آن‌ها دسترسی دارید بپرسید و سعی کنید مشکلات کسب‌وکار خود را پیدا کنید.

ساده‌ترین سوالاتی که می‌توانید به کمک آن‌ها نقاط درد مشتریان خود را پیدا کنید عبارتند از:

کدام بخش‌ها در کسب‌وکار من برای مشتریان مشکل‌آفرین و دشوار است؟

آیا مشتریانم به آسانی در وب‌سایت فعلی می‌توانند به نیاز خود دسترسی داشته باشند؟

چه مشکلی سرراه مشتریان من وجود دارد که خرید خود را نصفه رها می‌کنند؟ این موضوع را می‌توانید به کمک تماس با مشتریانی که بدون خرید از وب‌سایت شما خارج می‌شوند (درصورت وجود چنین اطلاعاتی) نیز به دست آورید.

پاسخ به سوالات این چنینی شما را به سمت پیدا کردن نقاط درد سوق می‌دهد و با اضافه کردن آن‌ها به نقشه سفر مشتری، می‌توانید نقشه کامل‌تر و در نتیجه کارآمدتری داشته باشید.

رفع مشکلات و موانع

طبیعتا قرار نیست نقاط درد را پیدا کنید و آن‌ها را به حال خود رها کنید! پس از آنکه به خوبی به کم و کاست سرویس، خدمت یا محصول خود اشراف پیدا کردید، وقت آن فرا رسیده که به رفع آن‌ها بپردازید.

برای آنکه بتوانید سرویسی بی‌عیب و نقص داشته باشید، قطعا نمی‌توانید به همه مشکلات همزمان رسیدگی کنید. ابتدا لیستی از مسائل تهیه کنید و سپس به سراغ اولویت‌بندی رفع آن‌ها بروید.
مثلا اگر نیاز دارید یک فرایند را به‌طور کلی تغییر دهید و همزمان با آن، یک تغییر کوچک نیز می‌تواند به کیفیت سرویس‌دهی و افزایش رضایت مشتریان شما کمک کند، بد نیست که با در نظر گرفتن تاثیر هرکدام از این تغییرات روی رضایت مشتریانتان، اقدام به انجام تغییر کوچک‌تر و سریع‌تر کنید و سپس به سراغ تغییرات کلی و زمان‌بر بروید.

باید بدانید هر قدمی که برمی‌دارید، کاربرد آن فقط بهتر شدن تجربه مشتری در یک لحظه نیست، بلکه روی تمام تجربه مشتری از کسب‌وکار شما تاثیر گذاشته و می‌تواند او را از یک خریدار احتمالی به مشتری وفادار کسب‌وکار شما تبدیل کند.

به‌روزرسانی دائمی

از آنجایی که هرروز دنیا و بالطبع آن انسان‌ها در حال تغییر هستند، یک نقشه سفر مشتری نیز نیاز به به‌روزرسانی دائمی دارد و همواره باید در حال بهبود آن باشید. درست است که نقشه سفر مشتری شما امروز ممکن است به درستی کار کند، اما باید همیشه گوشه چشمی به بهبود دائمی آن داشته باشید.

تفاوت سفر مشتری (Customer Journey) با قیف فروش چیست؟

اگر بخواهید قیف فروش را برای کسی معنی کنید، احتمالا مفهومی مشابه با آنچه به عنوان سفر مشتری ارائه کرده‌ایم خواهید گفت. اما این دو مفهوم تفاوت‌های بسیار کوچکی با یکدیگر دارند.
قبل از آنکه بخواهیم دباره تفاوت قیف فروش با سفر مشتری صحبت کنیم، لازم است با مفهوم قیف فروش آشنا شوید. قیف فروش فرایندی است که یک بازدید‌کننده را به مشتری تبدیل می‌کند و احتمالا می‌گویید این که همان سفر مشتری است. اما سفر مشتری در واقع نشان‌دهنده این مسیر است و آن مسیری را نشان می‌دهد که شخص اول علاقه‌مند به کسب‌وکار شماست و در نهایت، تبدیل به مشتری می‌شود.

تفاوت‌های این دو مفهوم بسیار ظریف و کوچک است، اما جزییات موجود در سفر مشتری بیشتر از قیف فروش یا همان sale funnel خواهد بود.

ارزیابی نقشه سفر مشتری

هرکاری که در بازاریابی انجام می‌دهیم، باید بتوانیم موفقیت آن را ارزیابی کنیم و ارزیابی‌های کیفی، نمی‌توانند تصویر دقیقی به ما ارائه کنند.

پس باید برای نقشه سفر مشتری خود، سیستم ارزیابی قابل سنجشی در نظر بگیرید که در این مسیر، شاخص کلیدی عملکر یا همان KPI می‌تواند کمک کننده باشد. اگر دچار مشکل در انتخاب KPI برای ارزیابی نقشه سفر مشتری خود هستید، با توجه به مواردی مانند شاخص‌های رضایت مشتریان، ارزیابی مربوط به احساس مشتری و ارزیابی نقاط تماس مختلف و کارایی آنان می‌توانید شاخص‌های درستی برای ارزیابی نقشه سفر مشتری خود در نظر بگیرید.