یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

ثبت شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی

۴ بازديد

به موجب ماده 1 دستورالعمل اجرایی تاسیس شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی، شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی توسط گروهی از دانش آموختگان رشته های مختلف علوم پزشکی و غیر پزشکی با حیطه کاری در زمینه ایجاد مراکز بیمارستانی، گرفتن کارت بازرگانی فوری درمانگاهی ، موسسات آمبولانس خصوصی ، ویزیت در منازل، ارائه خدمت پرستاری در منازل و تاسیس موسسات پاراکلینیکی و تولید و توزیع و واردات و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات مشاوره ای آموزشی و بیمه ای اداره خواهد شد. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هر استان به منظور به کارگیری و استفاده بهینه از ظرفیت های بلااستفاده و خالی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی می توانند با شرکت های تعاونی بر اساس مجوزهای قانونی قرارداد همکاری به صورت مشارکت ، اجاره به شرط تملیک و بیع اقساطی منعقد نمایند.

  • شرایط ثبت شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی

متقاضیان تاسیس شرکت تعاونی بایستی حداقل 7 نفر بوده و تعداد دانش آموختگان گروه پزشکی عضو این شرکت ها از نصف به اضافه 1 کمتر نباشد.

  • مدارک لازم جهت تایید صلاحیت متقاضیان در کمیسیون قانونی ماده 200

1- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری جهت کلیه افراد ( در صورت اشتغال رسمی تصویر آخرین حکم استخدامی کفایت می نماید )
2- گواهی عدم محکومیت انتظامی از سازمان نظام پزشکی جهت کلیه پزشکان
3- تکمیل فرم تایید صلاحیت از طریق معاونت های درمان دانشگاه / دانشکده خدمات علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه جهت کلیه پزشکان و پیراپزشکان
4- تصویر پروانه دائم پرشکی مصدق جهت کلیه پزشکان
5- تصویر گواهی پایان طرح خدمات قانونی مصدق جهت کلیه پیراپزشکان
6- تصویر آخرین مدرک تحصیلی مصدق جهت اعضاء غیرپزشک
کلیه مدارک مربوطه به متقاضیان می بایست از طریق معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه جهت طرح در کمیسیون قانونی ماده 20 مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و اصلاحیه سال 1367 به اداره کل صدور پروانه های وزارت متبوع ارسال گردد.
وزارت تعاون با توجه به ضوابط موجود پس از کسب موافقت اصولی شرکت های تعاونی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ثبت شرکت و تدوین اساسنامه مربوط به آن اقدامات مقتضی را به عمل آورده و حداکثر ظرف مدت 6 ماه نسبت به انعکاس چگونگی ثبت شرکت مزبور اقدام نماید.
در صورتیکه شرکت تعاونی ظرف مدت 6 ماه نتواند نسبت به ثبت شرکت در وزارت تعاون اقدام نماید موافقت اصولی صادره لغو و بلااثر می گردد.
پس از ثبت شرکت تعاونی و انعکاس آن از طریق وزارت تعاون به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متقاضیان موظفند جهت فعالیت در هر یک از حیطه های کاری قید شده در ماده 1 با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرارداد تاسیس تنظیم نمایند و حداکثر ظرف مدت 1 سال ( مهلت مندرج در قرارداد تاسیس) شرکت موظف است قبل از شروع به کار مراتب را جهت بازدید نهایی به دانشگاه علوم پزشکی درمانی مربوطه اعلام نمایند و در صورت عدم آمادگی بر اساس مفاد قرارداد تاسیس عمل خواهد گردید.

  • چند نکته
  • اولویت های حمایتی در تاسیس این گونه تعاونی ها به دانش آموختگان گروه پزشکی جوان ( فارغ التحصیلان بعد از سال 1370) و سپس فارغ التحصیلان سال های قبل تعلق خواهد گرفت.
    - گروه پزشکی عضو هیئت موسس و سهامداران شرکت تعاونی نیازی به ارائه پروانه مطلب نداشته و پروانه دائم آن ها کفایت می نماید ولی درصورتیکه پزشکان نامبرده تمایل به انجام امور پزشکی ( چه به صورت شاغل فنی و چه به عنوان قبول تصدی مسئولیت فنی ) در مراکز تحت پوشش شرکت را داشته باشند، ارائه پروانه مطب مصدق و معتبر شهر مورد تقاضا الزامی می باشد.
    - ثبت شرکت تعاونی به منزله داشتن موافقت اصولی جهت کلیه حیطه های کاری قید شده در اساسنامه شرکت می باشد.
    - وزارت تعاون با توجه به ضوابط موجود اعتبارات مربوطه را فقط به حیطه های کاری دارای قرارداد تاسیس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به این گونه شرکت ها اعطا نموده و قبل از قبول طرح توجیهی شرکت ها برای دریافت وام ، تصویر برابر اصل قرارداد مذکور را طلب می نماید.
  • https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


    - جهت هر یک از حیطه های کاری مندرج در ماده 1 پروانه تاسیس، به عنوان شرکت تعاونی ثبت شده و پروانه مسئولین فنی جهت افراد معرفی شده از سوی هیات مدیره شرکت به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صادر خواهد شد.

الکتروفورز دو بعدی | مفاهیم، روش ها و کاربردها

۴ بازديد

الکتروفورز دو بعدی

الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید دو بعدی و یا  2D-PAGEروشی برای جداسازی مخلوط های پروتئینی پیچیده است. خرید کوره ازمایشگاهی در نظر بگیرید یک نمونه مجهول با تعداد نامشخصی از تنوع های پروتئینی در اختیار دارد. برای شناسایی پروتئین های نمونه مجهول چاره ای جز استفاده از روش الکتروفورز دو بعدی نخواهید داشت.  این روش جداسازی بسیار ساده و روتین است. تکنیک الکتروفورز دو بعدی به وسیله دو ویژگی مختلف پروتئین یعنی نقطه ایزوالکتریک و وزن مولکولی، طی دو مرحله صورت می گیرد.

منظور از الکتروفورز دو بعدی چیست؟

بعد ها در این تکنیک الکتروفورز ژل دوبعدی پروتئین ها به دو مرحله و دو ویژگی فیزیکی و شیمیایی پروتئین ها اشاره دارند. در بعد اول، پروتئین ها براساس نقطه ایزوالکتریک و در بعد دوم براساس وزن مولکولی نسبی از یکدیگر جدا می شوند.

تفاوت روش های الکتروفورز پروتئین

  • روش SDS-PAGE یک تکنیک جداسازی یک بعدی است و پروتئین ها را بر اساس اندازه جدا می کند.
  • الکتروفورز ژل دو بعدی، پروتئین ها را ابتدا بر اساس نقطه ایزوالکتریک و سپس بر اساس اندازه جدا می کند.

مراحل الکتروفورز دو بعدی پروتئین ها

در الکتروفورز دو بعدی پروتئین ها، ابتدا جداسازی صرفا بر اساس بار الکتریکی در یک میدان الکتریکی انجام می شود. با توجه به این که نقطه ایزوالکتریک پروتئین ها با یکدیگر متفاوت است، این جداسازی اهمیت پیدا می کند. در مرحله دوم، پروتئین ها یک بار دیگر به وسیله الکتروفورز عمودی تفکیک می شوند، اما این بار بر اساس جرم!

در ادامه، جزییات انجام این روش و مراحل آن ها به صورت کامل بررسی شده اند.

جداسازی پروتئین در بعد اول براساس نقطه ایزوالکتریک

پروتئین ها در مرحله isoelectric focusing (IEF) براساس نقطه ایزوالکترویک از یکدیگر جدا می شوند. نقطه ایزوالکتریک به عنوان pHای تعریف می شود که در آن بار خالص مولکول پروتئین صفر می باشد. در واقع براساس این تعریف اگر pH پروتئین کمتر از نقطه ایزوالکتریک باشد دارای بار مثبت و اگر بیشتر از نقطه ایزوالکتریک باشد دارای بار منفی است.

در این فرآیند مخلوط پروتئین تحت تاثیر میدان الکتریکی اعمال شده و بسته به بارها از هم جدا می ‌شوند. درواقع پروتئین ها براساس بار خود به سمت قطبین حرکت می کنند. پروتئین ها تا رسیدن به pH معادل نقطه ایزوالکتریک خود به حرکت ادامه می دهند. سپس آن ها با رسیدن به آن نقطه متمرکز شده و از مخلوط جدا می‌ شوند.

جداسازی پروتئین ها در بعد دوم براساس جرم مولکولی

پس از جداسازی در بعد اول، جداسازی در بعد دوم به وسیله دستگاه الکتروفورز عمودی، با تکنیک SDS-PAGE و بر اساس وزن مولکولی پروتئین ها صورت می گیرد.

در این تکنیک پروتئین ها به وسیله  SDSدناتوره می شوند و با استفاده از یک عامل کاهنده، مانند DTT پیوندهای دی سولفیدی شکسته و ساختار سوم پروتئین از بین می رود و به ساختاری خطی با بار منفی تبدیل می شود.

رنگ آمیزی و مشاهده پروتئین پس از جداسازی

می توان با نشاندار کردن پروتئین ها به وسیله اسیدهای آمینه نشاندار مانند 3H، 14C یا 35S و رنگ آمیزی آن ها با استفاده از کوماسی بلو، رنگ نقره، رنگ های فلورسنت و یا از طریق تشخیص رادیو ایزوتوپ (فسفرسانس) پروتیئن های جدا شده را مشاهده کرد. با استفاده از تکنیک الکتروفورز دو بعدی و رنگ آمیزی که ذکر شد، پروتئین های مختلف را می توان جدا کرد. در نهایت اطلاعاتی مانند نقطه ایزوالکتریک، وزن مولکولی و مقدار پروتئین را با این روش تعیین می شود.

نامگذاری پروتئین ها براساس باند

نامگذاری پروتئین ها به صورت باند براساس حرکت و جایگاه آن ها توسط دستگاه الکتروفورز و به روش   SDS-PAGE که مخفف Polyacrylamide gel electrophoresis Sodium dodecyl است انجام می شود. در این تکنیک پروتئین ها الکتروفورز شده و براساس اندازه در ژل قرار می گیرند. این نوع تکنیک به دلیل نوع ژل مورد نیاز که پلی آکریل آمید است با دستگاه الکتروفورز عمودی انجام می شود.

مراحل مورد نیاز به منظور نامگذاری پروتئین ها براساس باند

بار الکتریکی و اندازه مولکول ‌ها در جداسازی پروتئین ها به وسیله تکنیک الکتروفورز حائز اهمیت هستند. اگر با تکنیکی بتوانیم بار همه مولکول‌ های پروتئین را یکسان کنیم در این حالت جداسازی تنها براساس اندازه مولکول انجام می گیرد. با این روش فرآیند با دقت بالاتری نسبت به قبل انجام می شود.

در این روش با استفاده از حرارت دادن و اتصال دترجنت آنیونی به نام دودسیل سولفات  SDS که لوریل سولفات نیز نامیده می شود (SDS) به پروتئین‌ ها، بار همه مولکول‌ های پروتئینی منفی می‌ شود. ترکیب SDS به نواحی آبگریز پروتئین ‌ها متصل شده و آن ‌ها را دناتوره  می ‌کند. با این کار، در واقع SDS بار الکتریکی مولکول ‌های پروتئین را می ‌پوشاند و به این ترتیب، سرعت حرکت پروتئین ها تنها به اندازه آن ها بستگی دارد، نه به بار آن ها. بعد از این مرحله، با استفاده از  بستر پلی ‌آکریل آمید، پروتئین ‌ها در طول ماتریکس ژل براساس اندازه‌ شان از هم جدا می‌ شوند.

در تکنیک SDS-PAGE هر پروتئینی که وزنش کمتر باشد راحت تر از منافذ ژل عبور کرده و حرکت بیشتری در ژل خواهد داشت. در انتها هم پس از اتمام ژل، برای ظهور و پیدا شدن باند های پروتئین، رنگ آمیزی ژل اغلب با رنگ کوماسی بلو انجام  می شود.

تفاوت تکنیک  SDS-PAGE و الکتروفورز دو بعدی

در تکنیک SDS-PAGE فقط می توان حضور یا عدم حضور یک پروتئین را بررسی کرد و همچنین وزن مولکولی نسبی آن را مشخص نمود. البته باید توجه داشت که ممکن است دو پروتئین متفاوت وزن مولکولی یکسانی داشته باشند و در SDS-PAGE در یک نقطه قرار بگیرند. اگر حضور یا عدم حضور یک پروتئین نیاز به سنجش با حساسیت بالا داشته باشد، از تکنیک الکترفورز دو بعدی استفاده می شود.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

الکتروفورز ژل دو بعدی می تواند پروتئین هایی را که دارای تفاوت نسبتاً بزرگی در جرم هستند جدا کند. اما نمی تواند به آسانی پروتئین هایی با جرم مشابه (به عنوان مثال، پروتئین 41 کیلو دالتونی در مقابل پروتئین 42 کیلو دالتونی) را جدا کند. برای جداسازی پروتئین هایی با جرم های مشابه، باید از ویژگی فیزیکی دیگری استفاده کرد. معمولاً این مشخصه بار الکتریکی است که با pH نمونه و تعداد نسبی گروه های باردار مثبت و منفی پروتئین تعیین می شود که به نوبه خود به pKa گروه های یونیزاسیون وابسته است.

4 پارامتر مهم در بهینه سازی PCR

۴ بازديد

طراحی PCR بهینه و پارامتر های مهم آن

اختراع واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) زمینه ای را برای پیشرفت در تحقیقات زیست پزشکی به وجود آورد و به دلیل کاربرد های متعدد به ابزاری حیاتی برای محققان و متخصصان بالینی تبدیل شد.قیمت هود لامینار یک واکنش موثر PCR نیازمند دانش کافی از هر جزء واکنش و آگاهی از روش گام به گام برای دستیابی به نتایج بهینه است. بنابراین بهینه سازی PCR بخشی از مراحل انجام این آزمایش است و به صورت مستقیم می تواند بر نتایج به دست آمده تاثیر بگذارد.

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) یک تکنیک بیولوژی مولکولی است که برای تولید نسخه ‌های متعدد از یک قطعه DNA خاص استفاده می ‌شود. این روش برای اولین بار توسط کری مولیس در سال 1985 نشان داده شد اما فرآیند اولیه توسط Kleppe و همکاران توصیف شد.

پیشتر به تفصیل درباره تکنیک PCR، کاربرد های آن و روش های عیب یابی PCR بحث کرده ایم. در مقاله پیش رو به بررسی مهم ترین پارامتر ها در بهینه سازی PCR پرداخته ایم.

کاربردهای PCR

PCR کاربردهای متعددی دارد و به طور گسترده در تحقیقات زیست پزشکی، پزشکی قانونی، انگشت نگاری DNA، توالی یابی DNA، تجزیه و تحلیل ژنتیکی، شبیه سازی مولکولی، تشخیص مولکولی و غیره استفاده می شود.

مراحل انجام PCR

مراحل PCR شامل سه بخش است:

  • دناتوراسیون: در این مرحله حرارت تا 94 درجه سانتی گراد بالا برده می شود تا دو رشته DNA از یکدیگر جدا شوند.
  • آنالینگ: برای این مرحله دما را در محدوده بین 55 تا 65 درجه سانتی گراد پایین می آوریم. پرایمر ها در این مرحله مکمل با رشته خودشان متصل می شوند.
  • گسترش یا افزایش طول: آنزیم Taq polymerase در این مرحله در دمای 72 درجه سانتی گراد سر OHʹ3پرایمر را شناسایی می کند و شروع به طویل سازی رشته می کند.

مواد و ابزار های مورد نیاز برای PCR

  • نمونه DNA به عنوان الگو
  • آب
  • بافر
  • منیزیم
  • نوکلئوتید های dNTP
  • پرایمر Reverse
  • پرایمر Forward
  • آنزیم Taq polymerase
  • میکروتیوب
  • سمپلر

منظرو از بهینه سازی PCR چیست؟

با در نظر گرفتن اجزای مختلف واکنش مورد نیاز برای راه اندازی موفق PCR بهینه،  پارامتر های زیر باید ابتدا قبل از شروع آزمایش PCR، برای دستیابی به نتایج بهینه مورد توجه قرار گیرند.

بهینه سازی PCR نیازمند تعادل ظریف بین بالا بردن تولید محصولات خاص و اجتناب از تولید محصولات غیر اختصاصی و فرعی است. در یک مطالعه که نتایج آن نیز در یکی از مطرح ترین ژورنال ها به چاپ رسیده است، پارامتر های که بر کارایی و ویژگی تکثیر DNA تأثیر می‌گذارند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. جمع بندی نتایج این مطالعه را در ادامه آورده شده است.

 پارامترهای ارزیابی شده عبارتند از: دمای دناتوراسیون، آنالینگ و گسترش، تعداد چرخه های انجام شده، و غلظت های پرایمر، کلرید منیزیم، dNTP، Taq DNA پلیمراز و الگوی DNA. البته لازم به توضیح است که اهمیت غلظت DNA به منبعی که DNA از آن استخراج شده است بستگی دارد.

پارامترهای مهم برای بهینه سازی PCR

در ادامه 4 مورد از مهم ترین پارامتر های بهینه سازی PCR معرفی و درباره نقش هر کدام فرایند واکنش بحث شده است.

طراحی پرایمر

پرایمرها رشته های کوتاهی از توالی های DNA هستند که برای شروع PCR مورد نیاز هستند. تکثیر توالی های DNA هدفمند نیاز به یک نقطه شروع برای مرحله افزایش طول واکنش دارند. برای انجام موفقیت آمیز هر PCR، باید مجموعه ای از پرایمر های مناسب آن طراحی شود.

dNTP ها

دئوکسی ریبونوکلئوزید های 5′- تری فسفات (dNTPs) به عنوان یک سوبسترا برای DNA پلیمراز دخیل در تقویت توالی های DNA هدف عمل می کنند. dNTP ها ممکن است در یک مخلوط همگن باشند یا به طور جداگانه ارائه شوند و غلظت آن ها بین 20 میلی مولار تا 200 میلی مولار باشد. dNTP ها باید به مقدار مساوی اضافه شوند. در غیر این صورت، وجود یک dNTP در نسبت بالاتر ممکن است منجر به ادغام باز اشتباه در رشته DNA تازه سنتز شده شود. برای بهینه سازی PCR، غلظت dNTPs باید متناسب با غلظت MgCl2 افزایش یابد.

DNA پلیمراز

آنزیم پلیمراز مهم ترین جزء آزمایش PCR است. Taq DNA پلیمراز در تقویت DNA الگو نقش دارد. این آنزیم dNTP ها را در طول طویل شدن در رشته DNA تازه سنتز شده ترکیب می کند. هنگام افزایش غلظت پلیمراز برای دستیابی به بهینه سازی باید مراقب بود، زیرا ممکن است به دلیل تقویت غیر اختصاصی DNA پلیمراز منجر به تشکیل لکه شود.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

MgCl2

منیزیم کلراید به عنوان یک عامل کمکی برای طویل شدن قالب انجام شده توسط Taq DNA پلیمراز عمل می کند. اکثر آزمایش های نا موفق PCR را می توان با تغییر غلظت MgCl2 در مخلوط واکنش بهینه کرد و بهترین نتایج را به دست آورد. MgCl2 همچنین با سایر اجزای مخلوط واکنش مانند الگوی DNA، dNTPs در تعامل است. همچنین ممکن است منیزم کلراید ضمن افزایش پایداری DNA، دمای ذوب را افزایش دهد. غلظت پایین یون مثبت در محلول ممکن است واکنش PCR را با شکست مواجه کند یا منجر به تقویت ناقص شود. در حالی که غلظت بالای یون منیزیم ممکن است منجر به پایداری رشته DNA شود و از آنالینگ پرایمرها به یک الگو جلوگیری کند و منجر به شکست واکنش یا تکثیر محصولات غیر اختصاصی شود.

آنتی بیوتیک برای کیست دندان

۴ بازديد

تفاوت کیست دندان با عفونت دندان در چیست؟

قبل از آنکه به درمان کیست بپردازیم بهتر است تفاوت آن را با عفونت دندان بدانید.کامپوزیت دندان در رشت کیست دندان و عفونت دندان دو مسأله مختلف در حوزه دندان‌پزشکی هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. کیست دندان (Dental Cyst):

کیست دندان یک پاکت یا ساختار کوچک است که در داخل یا اطراف دندان شکل می‌گیرد. این پاکت ممکن است مواد مایع یا مواد جامد (مانند بافت‌های دندانی یا استخوانی) را در خود جای دهد.

این کیست‌ها به عنوان پاسخ به عوامل مختلفی مانند عفونت، تراکم دندانی، ضربه یا عوامل ژنتیکی شکل می‌‌گیرند. اغلب کیست‌های دندان بدون علائم قابل تشخیص نیستند تا زمانی که بزرگ شده و به دندان یا بافت‌های اطراف فشار وارد کنند.

درمان کیست دندان ممکن است شامل جراحی برای تخلیه کیست، خارج کردن آن و ترمیم دندان تخریب شده باشد. همچنین از آنتی بویتیک‌ها برای درمان استفاده می‌‌کنند.

  1. عفونت دندان (Dental Infection):

عفونت دندان نتیجه وجود باکتری‌ها در دندان یا بافت‌های اطراف دندان است. عفونت دندان ممکن است در اثر ترمیم دندان، پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا ضربه به دندان ایجاد شود. عفونت دندان با علائمی‌‌مانند درد دندان، تورم، تحریک، درد لثه، تب و خون‌ریزی لثه همراه است.

درمان عفونت دندان شامل معالجه عامل عفونت (باکتری‌ها) با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و اجرای درمان‌هایی مانند ترمیم دندان، عصب کشی یا حتی کشیدن دندان می‌‌شود. 

در کل، کیست دندان بیشتر یک پاکت مایع یا جامد است که می‌تواند باعث فشار و تورم شود، در حالی که عفونت دندان ناشی از وجود باکتری‌ها و علائم حاد تری مانند درد و تورم است. 

روش‌های درمانی کیست دندان

درمان کیست دندان معمولاً به دو روش انجام می‌شود: جراحی و دارو درمانی. نوع درمانی که برای شما مناسب است، به ویژگی‌ها و موقعیت کیست دندان و وضعیت عمومی‌‌دندان‌ها و لثه‌هایتان بستگی دارد. در ادامه به دو روش اصلی درمان کیست دندان می‌‌پردازیم.

  1. جراحی
  • کیستکتومی‌‌(Cystectomy): در این روش، جراح یک برش کوچک در لثه می‌زند و کیست را از زیر لثه برمیدارد. این روش معمولاً برای کیست‌های کوچک به کار می‌رود.
  • کیستکتومی‌‌تطبیقی (Enucleation): برای کیست‌های بزرگ‌تر، جراحی بیشتری لازم است. در این روش، جراح یک برش در لثه می‌زند و کیست را به دقت از جای خود جدا کرده و برمی‌دارد. پس از برداشتن کیست، ممکن است بافت‌های دندانی اضافی یا تخریب شده نیز ترمیم شوند.
  • جراحی شوکولت (Marsupialization): این روش برای کیست‌های بزرگ یا کیست‌هایی که به دلیل موقعیت آن در نزدیکی دندان‌های مهم قرا دارند نیاز به جراحی تخصصی تر دارند. در این روش، جراح یک برش به شکل شوکوله (مشابه یک جیب) در کیست ایجاد می‌کند تا مایع کیست به آرامی‌‌خارج و کیست به تدریج کوچک شود.
  1. دارو درمانی
  • در برخی موارد، داروها ممکن است برای کنترل عفونت و کم شدن علائم انتخاب شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای کاهش عفونت دندانی تجویز شوند.
  • در کیست‌های بسیار کوچک و بدون علائم، دندان‌پزشک با داروهای مسکن یا ضد التهابی و آنتی بیوتیک‌ها کیست را از بین می‌‌برد.

توجه: بعد از جراحی یا درمان دارویی، نیاز به پیگیری‌های مکرر و چکاپ توسط دندان‌پزشک وجود دارد تا مطمئن شوید که کیست دندان به درستی درمان شده و علائم برطرف شده‌اند. همچنین، اهمیت به موقع مراجعه به دندان‌پزشک و انجام بررسی‌های دوره‌ای در پیشگیری از بازگشت کیست دندان بسیار مهم است.

آنتی بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان

درمان کیست دندان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتاً برای کاهش عفونت و التهاب به کار می‌رود. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان نیاز به تشخیص دقیق توسط دندان‌پزشک دارد. زیرا نوع و شدت عفونت و نیاز به داروها بستگی به وضعیت فرد دارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که درمان کیست دندان اغلب با جراحی ترکیب می‌شوند و آنتی‌بیوتیک به تنهایی به عنوان درمان اصلی معمولاً کافی نیست.

آنتی‌بیوتیک‌هایی که ممکن است برای درمان کیست دندان تجویز شوند، عبارتند از:

  1. آموکسیسیلین (Amoxicillin):این آنتی‌بیوتیک معمولاً برای درمان کیست‌های دندانی و لثه‌ای تجویز می‌شود. دوز و مدت زمان مصرف باید توسط دندان‌پزشک تعیین شود.
  2. مترونیدازول (Metronidazole):این آنتی‌بیوتیک به طور خاص برای کنترل عفونت‌های دندانی که با باکتری‌هایی از جمله باکتری‌های آنائروب (Anaerobes) مرتبط هستند، تجویز می‌شود.
  3. پنی سیلین (Penicillin):پنی سیلین‌ها اغلب برای درمان عفونت‌ها و کیست‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. کلیندامایسین (Clindamycin): در مواردی که داروهای دیگر موثر نباشند، این آنتی‌بیوتیک تجویز می‌‌شود.

توصیه مهم این است که هرگز آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون دستور و نظر دندان‌پزشک مصرف نکنید. علاوه بر این، اگر دندان‌پزشک به شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، دقیقاً به دستورات او پایبند باشید و تمام داروها را در مدت زمانی که توسط دندان‌پزشک مشخص شده مصرف کنید. اگر علائم افزایش یافت و بهبودی حاصل نشد باید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات بیشتری اتخاذ شود.

علائم ابتلا به کیست دندان

علائم ابتلا به کیست دندان ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشند و بسته به نوع کیست و مکان شکل گیری آن متغیر باشند. با این حال، برخی از علائم رایج که ممکن است در ابتلا به کیست دندان با آن مواجه شوید را در ادامه بررسی می‌‌کنیم.

  • درد: درد در دندان ممکن است یکی از علائم اصلی کیست دندان باشد. این درد معمولاً کم تا متوسط است و ممکن است پس از مصرف غذا یا فشار به دندان افزایش یابد.
  • تورم: کیست دندان ممکن است باعث تورم بافت‌های اطراف دندان شود. این تورم معمولاً در لثه یا بافت‌های پیرامون دندان رخ می‌دهد.
  • فشار به دندان: به عنوان یک عارضه دندانی، کیست ممکن است به دندان‌های اطراف فشاور وارد کند و باعث درد یا تحریک شود.
  • خونریزی: ممکن است خونریزی لثه در قسمتی که کیست وجود دارد ایجاد شود.
  • بوی بد دهان: کیست دندان ممکن است باعث بوی بد دهان شود، به ویژه اگر دهانی شلوغ و دندان‌هایی نامنظم داشته باشید.

علل به وجود آمدن کیست دندان

عفونت دندانی: یکی از علائم شایع کیست دندان، ایجاد کیست به عنوان پاسخی به عفونت دندان است. عفونت در دندان می‌تواند از عواملی مانند پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا حتی ضربه به دندان ناشی شود.

ترمیم دندان: کیست‌های دندانی ممکن است در نتیجه فرآیند ترمیم دندان شکل بگیرند. این موضوع معمولاً در دندان‌های آسیاب رخ می‌دهد.

ترک دندان: ترک در دندان می‌تواند منجر به ورود باکتری‌ها به داخل دندان شود و عفونت و کیست را ایجاد کند.

کار‌های دندانپزشکی ناموفق: اگر کار‌های دندانی به درستی انجام نشود و باقی‌مانده باکتری‌ها موجب عفونت شوند، کیست دندانی تشکیل می‌شود.

عوامل ژنتیکی: کیست‌هایی دندانی گاهی تحت تاثیر وراثت و ژنتیک رشد می‌‌کنند. 

سایر عوامل ایجاد کیست: علل دیگری مانند مصرف مواد غذایی نامناسب، نفخ‌های غذایی و مشکلات سیستمیک (مثل بیماری‌های دیابتی) ممکن است باعث ایجاد کیست دندان شوند.

کیست دندان چه مشکلاتی به وجود می‌‌آورد؟

کیست دندان می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود و اثرات مختلفی بر روی دهان و سایر بخش‌های بدن داشته باشد. 

درد و تورم: کیست دندان معمولاً باعث درد و تورم در دندان و لثه می‌شود.

ترک دندان: اگر کیست در نزدیکی ریشه دندان شکل گیرد، ممکن است باعث ترک دندان شود که به از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

عفونت دندانی: کیست دندان می‌تواند عفونت دندانی را تشدید کند. این عفونت ممکن است به سایر قسمت‌های دهان و حتی به بخش‌های دیگر از بدن منتقل شود.

به دندان‌ها اطراف فشار وارد می‌‌کند.

باعث ایجاد بوی بد دهان می‌‌شود. 

آسیب به استخوان: کیست‌های دندانی می‌توانند به استخوان‌های فک و صورت آسیب برسانند و منجر به تغییراتی در شکل چهره و فک شوند.

انواع کیست دندانی کدامند؟

کیست‌های دندانی می‌توانند در انواع مختلفی با توجه به مشخصات و مکان شکل گیری، اندازه و علائمی‌‌که ایجاد می‌کنند، دسته‌بندی شوند. در ادامه به برخی از انواع کیست‌های دندانی اشاره می‌‌کنیم. 

کیست ریشه (Radicular Cyst):

این نوع کیست معمولاً به عنوان پاسخ به عفونت یا ترک دندان شکل می‌گیرد. کیست ریشه ممکن است بدون علائم باشد تا زمانی که به اندازه‌ ای بزرگ شود که به دندان و بافت‌های اطراف فشار وارد کند. برای درمان کیست در این ناحیه از جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان تخریب شده استفاده می‌‌کنند. 

کیست فولیکولار

این کیست معمولاً در اطراف دندان‌های شیری یا دندان‌های دائمی‌‌در هنگام رشد دندان شکل می‌گیرد. درمان کیست فولیکولار نیاز به جراحی برای تخلیه کیست و درمان دندان‌های آسیب دیده دارد.

کیست کریکودنت 

این کیست‌ها معمولاً در جایی که دندان‌ها باید رشد کنند، ایجاد می‌شوند و به صورت جداگانه یا در ارتباط با دندان‌ها ظاهر می‌شوند. بسته به مکان و اندازه، ممکن است علائم متفاوتی از جمله تورم، درد، فشار به دندان‌ها و بافت‌های اطراف وارد کنند. درمان کیست کریکودنت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن کیست باشد.

کیست نابالغ (Primordial Cyst):

این نوع کیست‌ها معمولاً در جای دندان‌های شیری شکل می‌گیرند. در برخی موارد بدون علامت هستند تا بزرگ شده و به دندان و لثه فشار وارد کنند. درمان کیست نابالغ شامل جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان‌ است. 

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان کیست‌های دندانی نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط دندان‌پزشک متخصص دارد. در صورتی که به هر نوع درد، تورم یا علامتی در دندانها دچار شدید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

تفاوت فلوراید در خمیر دندان و فلوراید تراپی

۴ بازديد

فلورایدتراپی چیست و چه تفاوتی با فلوراید موجود در خمیر دندان دارد؟

فردی که در معرض خطر پوسیدگی دندان است ممکن است از فلوراید تراپی بهره مند شوند. کامپوزیت دندان در رشت فلوراید تراپی‌ها معمولاً درمان‌های حرفه ای حاوی غلظت بالایی از فلوراید هستند که دندانپزشک برای بهبود سلامت و کاهش خطر پوسیدگی روی دندان‌های فرد اعمال می‌کند. این درمان‌های داخل مطب ممکن است به شکل محلول، ژل، فوم یا وارنیش باشند.

همچنین برخی از درمان‌های فلوراید با غلظت بالا تحت نظر دندانپزشک وجود دارد که افراد می‌توانند در خانه از آن‌ها استفاده کنند. فلورایدی که دندانپزشکان در این درمان‌ها استفاده می‌کنند مشابه فلوراید موجود در خمیر دندان است. با این حال، درمان حاوی دوزهای بسیار بالاتری است و ممکن است فواید سریعتری از خود نشان دهد.

فواید  فلوراید تراپی

فلوراید فواید زیادی برای دندان دارد که با آنها آشنا می‌شویم.

  • به بدن کمک می‌کند تا از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات بهتر استفاده کنند. دندان‌ها این مواد معدنی را دوباره جذب می‌کنند تا مینای ضعیف دندان را ترمیم کنند.
  • هنگامی‌که دندان‌ها در حال رشد هستند به ساختار دندان می‌پیوندد تا مینای دندان‌ها را تقویت کند و آنها را در برابر باکتری‌ها و حفره‌ها محافظت کند.
  • با آسیب رساندن به باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند، رشد حفره‌ها را کند یا حتی معکوس می‌کند.

وقتی این فواید با هم جمع شوند، به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • خطر ایجاد حفره را کاهش دهد.
  • رشد حفره‌ها را کند می‌کند.
  • کارهای گران قیمت دندانپزشکی را به تعویق می‌اندازد.
  • طول عمر دندان‌های شیری را افزایش دهد.
  • باعث کاهش زمان و هزینه ای می‌شودکه یک فرد باید در دندانپزشکی صرف کند.
  • از بیماری لثه جلوگیری می‌کند.
  • درد دندان را کاهش می‌دهد.
  • مانع از دست دادن زودرس دندان می‌شود. 

درمان‌های فلوراید می‌توانند سلامت دهان و دندان را بهبود بخشند، که به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت WHO، سلامت کلی دندان را حفظ می‌کند. سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی شود.

عوارض جانبی فلوراید

در ادامه با برخی از عوارض جانبی فلوراید آشنا می‌شویم. 

تغییر رنگ دندان

برخی از حامیان سلامت بدن انسان در مورد فلوراید در دوزهای بالا ابراز نگرانی کرده اند. همچنین استدلال می‌کنند که فلوراید برای کودکان بی خطر نیست و حتی ممکن است آب حاوی فلوراید خطرناک باشد. این یک افسانه است که درمان‌های فلوراید یا آب حاوی فلوراید باعث آسیب می‌شوند. 

اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ دندان را تجربه کنند. به این مشکل فلوروز می‌گویند. فلوروز عارضه ای است که باعث ایجاد رگه‌های سفید یا تغییر رنگ روی دندان‌ها می‌شود. فلوئوروزیس زمانی اتفاق می‌افتد که در کودکان زمانی که دندان‌های شیری و بزرگسال زیر لثه‌ها در حال رشد هستند، فلوراید زیادی مصرف کنند. کودک از بدو تولد تا ۸ سالگی ممکن است دچار فلوئوروزیس شود.

تغییر رنگ در میان کودکان خردسالی که بیش از حد فلوراید مصرف می‌کنند، به دلیل مصرف مکمل‌های فلوراید یا قورت دادن خمیر دندان شایع‌تر است. کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند خمیردندان را بیرون بریزند و دهان خود را بشویند باز هم باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

آکادمی‌دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که والدین یا مراقبان کودک به محض رویش اولین دندان کودک از مقدار کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند. این کار از دندان‌های کودک در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. اما اگر میزان کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده شود و کودک به طور تصادفی خمیر دندان را ببلعد، آنها را در معرض خطر فلوئوروزیس قرار نمی‌دهد.

آلرژی یا تحریک

ممکن است در موارد بسیار نادر برخی از افراد واکنش آلرژیک به فلوراید داشته باشند یا دچار تحریک پوست شوند. 

اثرات سمی

اگر فلوراید به اشتباه یا با دوزهای بسیار بالا استفاده شود، می‌تواند سمی‌باشد. اما مصرف این مقدار دوز بالا معمولا اتفاق نخواهد افتاد و غیر معمولی است. 

استفاده از وارنیش در فلورایدتراپی برای کودکان زیر ۶ سال توصیه می‌شود. وارنیش فلوراید گزینه ایده آل برای کودکان خردسال است، زیرا کودکان تمایل به بلع فوم یا ژل دارند که ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود.

توصیه‌هایی برای استفاده از فلوراید

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که همیشه مقادیر کمی‌فلوراید را به صورت خوراکی مصرف کنید. مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. برای کودکان و بزرگسالان که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستند، فلوراید تراپی می‌تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد.

فلوراید برای کودکان

حفره‌های دندانی شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که پنج برابر بیشتر از آسم شایع است. دندانپزشکان درمان فلوراید را برای همه کودکان به محض شروع رشد دندان‌ها توصیه می‌کند تا از پوسیدگی، درد و عفونت‌های دندانی در آینده جلوگیری شود.

دندانپزشکان بسته به خطر پوسیدگی در کودک باید هر ۳ تا ۶ ماه یکبار فلوراید درمانی را تکرار کنند. برای کاهش خطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید برای کودکان، دندانپزشکان موارد زیر را نیز توصیه می‌کنند:

  • والدین باید دندان‌های کودکان را با مقدار کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند تا پوسیدگی را کاهش داده و خطر فلوئوروزیس را به حداقل برسانند. برای کودکان زیر ۳ سال، بیش از یک دانه برنج خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید. برای کودکان ۳ تا ۶ ساله، از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنید.
  • همیشه بر مسواک زدن کودک نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از خمیر دندان را استفاده می‌کند. سعی کنید در صورت امکان بیشتر آن را بیرون بریزد.
  • دهانشویه حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست زیرا ممکن است مقدار زیادی فلوراید را ببلعند.

فلوراید برای بزرگسالان

توصیه‌های فلوراید برای بزرگسالان متفاوت است. مطالعات مختلف طیف وسیعی از غلظت‌ها، دوزها و فرکانس‌های درمان را بررسی کرده‌اند.

اگر فردی در معرض خطر متوسط تا زیاد پوسیدگی دندان باشد، فلوراید درمانی حرفه ای می‌تواند کمک کننده باشد. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی هستند، دو بار در سال از فلوراید تراپی حرفه ای استفاده کنند.

فلوراید تراپی چقدر موثر است؟

درمان‌های فلوراید، مانند وارنیش فلوراید، تأثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی‌دارند. 

فلوراید در خمیر دندان 

حفظ دندان‌ها و کاهش خطرات پوسیدگی به دو عامل بستگی دارد: عادات بهداشتی دندان و خمیر دندانی که استفاده می‌کنید. وقتی خمیر دندان می‌خرید، با فرمول‌هایی با فلوراید و بدون فلوراید مواجه می‌شوید. اگرچه محلول‌های بدون فلوراید می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند اما خمیر دندان‌های حاوی فلوراید برای کنترل حفره موثرتر هستند. 

مزایای خمیر دندان حاوی فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی در پوسته زمین است. برخی از کشور‌ها از حدود ۷۰ سال پیش شروع به اضافه کردن فلوراید به منابع آب عمومی‌برای بهره مندی از مزایای آن برای سلامت دندان کرده اند. تحقیقات نشان داده است که با افزودن فلوراید به منابع آب عمومی، شرایط مرتبط با پوسیدگی دندان در بزرگسالان و کودکان ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.ا

در دوزهای کم، فلوراید مینای دندان را در برابر اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری‌های موجود در دهان تقویت می‌کند. در دراز مدت، این رویکرد میزان پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد و تعداد حفره‌هایی را که افراد عادی تجربه می‌کنند کاهش می‌دهد.

به طور خاص، فلوراید فرآیند دمینرالیزاسیون را کند می‌کند و می‌تواند مینای دندان را دوباره معدنی کند. با این کار مقدار کم پوسیدگی در مراحل اولیه را کاهش می‌دهد. فلوراید همچنین میزان پلاک موجود بر روی دندان‌ که یک پیش‌ساز واضح برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه است را کاهش می‌دهد.

خمیردندانی که حاوی فلوراید است نباید ماده دیگری که پوسیدگی دندان را تسریع کند داشته باشد. به عنوان مثال، طعم دهنده‌هایی که حاوی شکر هستند در خمیر دندان نباید وجود داشته باشد. 

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

انواع مختلف فلوراید موجود در محصولات مرتبط با دندان

  • خمیر دندان حاوی فلوراید 
  • دهانشویه‌های فلوراید 
  • ژل و فوم فلوراید
  • وارنیش فلوراید

اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی با رفراکتومتر

۴ بازديد

مقدمه ای بر اندازه گیری ضریب شکست در شناسایی خواص مواد

رفراکتومتر دستگاهی ضروری است که برای اندازه گیری ضریب شکست یا Refractive Index با نام اختصاری RI در تجهیزات آزمایشگاهی روغن موتور، صنایع غذایی و نوشیدنی، داروسازی و …  اهمیت و کاربرد دارد. سکوبندی ازمایشگاهی از این دستگاه در فرایندهای تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت استفاده می شود. ضریب شکست که وسیله رفراکتومتر های دستی یا رومیزی قابل اندازه گیری است، جز خواص فیزیکی یک ماده محسوب می شود. اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی اطلاعات ارزشمندی درباره کیفیت و خلوص روغن ها در اختیار کارشناسان صنایع غذایی قرار می دهد. به همین دلیل در این مقاله روش استفاده از رفراکتومتر برای اندازه گیری ضریب شکست انواع روغن های خوراکی را آموزش مطالعه خواهید کرد.

راهنمای کامل استفاده از رفراکتومتر برای اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی

اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی با استفاده از رفراکتومتر می تواند اطلاعات دقیق درباره کیفیت و خلوص هر روغن به کارشناس ارائه دهد.

نحوه اندازه گیری ضریب شکست با استفاده از رفرکتومتر آنالوگ یا دستی

نحوه کار با رفراکتومترهای دستی و رومیزی یکسان است. این اندازه گیری سریع انجام می شود و نیاز به آماده سازی نمونه ندارد. مراحل اندازه گیری ضریب شکست را در ادامه مشاهده می کنید.

  1. در ابتدا لازم است منشور یا جایگاه قرار گیری نمونه را کاملا تمیز کنید تا اثری از نمونه های قبلی یا گرد و غبار روی آن نباشد. حتما از آب و الکل و یک دستمال پارچه ای بسیار نرم که هیچ پرزی از آن باقی می ماند استفاده کنید.
  2. پس از کالیبراسیون رفرکتومتر را بررسی کنید. در صورت کالیبره نبودن حتما با استفاده از یک قطره آب مقطر آن را کالیبره کنید. برای کالیبراسیون رفرکتومتر در حالی که در چشمی نگاه می کنید، پیچ را تا جایی بچرخانید که خط مرزی با علامت صفر قطع شود. هنگام کالیبراسیون دما را ثبت کنید و اندازه گیری ضریب شکست نمونه را در همان دما انجام دهید.
  3. سپس سطح منشور را کاملا خشک کنید. یک قطره بسیار کوچک از نمونه روغن خوراکی را با استفاده از میکروپیپت یا قطره چکان در محل مخصوص نمونه قرار دهید.
  4. درپوش جایگاه نمونه را به آرامی ببندید تا نمونه روی تمام سطح پخش شود.
  5. دمای محیط را هنگام اندازه گیری ثبت کنید.
  6. محیط آزمایشگاه را تا حد امکان تاریک کنید.
  7. داخل چشمی را نگاه کنید. یک دایره کامل خواهید دید که پخشی از آن روشن و بخشی تیره است. علامت صفر باید کاملا در وسط قرار گیرد. حال پیچ مخصوص را تا حدی بچرخانید که یک مرز مشخص بین قسمت تاریک تر و روشن تر ایجاد شود.
  8. درصورتی که مرز کاملا خطی بین دو مشاهده کردید می توانید عدد ضریب شکست و بریکس را ثبت کنید.

نحوه اندازه گیری ضریب شکست با استفاده از رفرکتومتر دیجیتال

کار با رفراکتومترهای دیجیتال بسیار ساده است. در این دستگاه ها هیچ پیچ تنظیمی وجود ندارد. ابتدا سطح منشور را کاملا تمیز کنید. کالیبراسیون را با مقداری آب مقطر انجا دهید. سپس مقدار کمی از نمونه را روی منشور قرار دهید و پس از چند ثانیه مقدار عددی ضریب شکست روغن خوراکی روی صفحه، نمایش داده می شود.

عومل تاثیر گذار بر دقت اندازه گیری ضریب شکست با استفاده از رفراکتومتر

  • حتما پیش از استفاده رفرکتومتر را کالیبره کنید.
  • دما محیط در شکست نور و در نتیجه ضریب شکست تاثیر مهمی دارد. بنابراین در دمای مشخص ضریب شکست را اندازه گیری و ثبت کنید.
  • هنگام قرار دادن قطره نمونه روی منشور حتما توجه کنید که حباب تشکیل نشود.
  • گرد و غبار و سایر آلودگی و ناخالصی های نمونه باعث خطا می شوند.
  • خطاهای فردی نیز می توانند دقت اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی با رفراکتومتر را به شدت کاهش دهند.

هنگام خرید رفرکتومتر برای اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی چه فاکتورهایی مهم است؟

  • آنالوگ یا دیجیتال بودن
  • پرتابل یا ثابت بودن
  • وزن و ابعاد
  • محدوده اندازه گیری
  • محدوده دمایی اندازه گیری
  • دقت اندازه گیری
  • واحدهای اندازه گیری ضریب شکست (nD)، غلظت ساکارز، گلوکز، فروکتوز (% Brix)
  • ضد آب بودن

کدام رفراکتومترها برای اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی پیشنهاد می شود؟

نحوه استفاده از رفرکتومترهای دیجیتال بسیار ساده تر است. یکی از رفرکتومترهایی که در صنایع غذایی بسیار پرکاربرد است، رفرکتومتر دیجیتال آتاگو مدل PAL-1 ساخت ژاپن، می باشد. این رفرکتومتر دستی و بسیار سبک است و برای اندازه گیری ضریب شکست روغن های خوراکی مناسب است. البته رفرکتومتر آتاگو سری PAL مدل 2،1 و3 دارای ویژگی های متفاوتی هستند که با مشاهده جدول مشخصات می توانید با توجه به نوع نمونه های خود، مدل مناسب را برگزینید.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

انواع رفراکتومترهای دیجیتال و پرتابل و رومیزی کروز آلمان نیز در صنایع غذایی قابل استفاده هستند. رفراکتومتر رومیزی آنالوگ کروز مدل AR4 با توجه به این که محدوده دمایی 0 تا 99 درجه سانتی گراد را پوشش می دهد برای مواد با نقطه جوش های بالا مناسب تر است. مدل های پرتابل DR محدوده دمایی 10 تا حدود 40 درجه را ساپورت می کنند.

نکات مهم در ثبت شرکت های خارجی در ایران

۴ بازديد
مطابق ماده 1 قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب 1310 هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب می شود. ثبت شرکتها بالعکس هر شرکتی که در ایران تشکیل نشود و یا مرکز اصلی آن در ایران نباشد یا هر دو آن ها ، شرکت خارجی محسوب می گردد . قانونگذار در سال 1310 اجازه ثبت نماینده یا شعبه یک شرکت خارجی را در ایران به رسمیت شناخته است. ثبت نمایندگی یا نام یک شعبه از شرکت خارجی یا شرکت مادر را حقوقدانان اصطلاحاَ ثبت شرکت فرعی هم می نامند.
برای درک دقیق این شرکت ، در این مقاله به مهم ترین نکات ثبت شرکت های خارجی در ایران می پردازیم.
_ هر شرکت خارجی برای این که بتواند به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجاری یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.
_ شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع، می توانند در زمینه هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود در چهارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام کنند."
_ ممکن است یک شرکت خارجی برای فروش محصولات خود یا خدمات پس از فروش با شرکت هایی در داخل یک کشور اقدام به انعقاد قرارداد نماید و بنابراین قرارداد به آن شرکت مجور عرضه محصولاتش و خدمات پس از فروش را بدهد در چنین حالتی نمایندگی یک شرکت خارجی محقق می گردد.
_ شعبه یک شرکت خارجی تابعیت ایرانی ندارد بلکه فقط در مرجع ثبت شرکت ها به عنوان شعبه ای از یک شرکت خارجی به ثبت می رسد.
_ تغییرات راجع به نمایندگان شرکت و یا مدیران یا شعب آن باید به اداره ثبت اسناد کتباَ اطلاع داده شود. تا وقتی که این اطلاع داده نشده عملیاتی که نماینده و یا مدیران سابق به نام شرکت انجام داده عملیات شرکت محسوب است، مگر اینکه شرکت اطلاع اشخاصی را که به استناد این ماده ادعای حقی می کنند از تغییر نماینده یا مدیر خود به ثبوت برساند .
_ اداره ثبت شرکت ها نمونه های چاپی برای تصدیق ثبت شرکت های خارجی تهیه نموده که بعد از ثبت شرکت در مقابل قسمت های چاپی اطلاعات مربوط به شرکت را که ثبت شده است، می نویسد.
_ چنانچه شعبه شرکت در محلی غیر از تهران باشد، رونوشت مصدق تصدیق ثبت باید طبق ماده 19 آیین نامه توسط اداره کل ثبت اسناد به ثبت اسناد محلی که شعبه در آن جا دایر بوده یا می شود ارسال گردد و اگر در آن محل ثبت اسناد نباشد رونوشت مزبور به دفتر دادگاه شهرستان آن محل فرستاده می شود.
_ حق الثبت شرکت های خارجی به همان میزانی است که برای شرکت های داخلی مقرر شده و به نسبت اصل سرمایه تعهد شده شرکت خارجی احتساب می گردد.
برای ثبت شرکت خارجی تسلیم مدارک ذیل به اداره ثبت شرکت ها لازم است :
1- اظهارنامه ثبت شرکت در 3 نسخه باید طبق ماده 6 آیین نامه اجرای قانون ثبت شرکت ها به فارسی نوشته شده و دارای نکات ذیل باشد :
1- نام کامل شرکت ؛
2- نوع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و غیره ؛
3- مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن ؛
4- تابعیت شرکت ؛
5- مقدار سرمایه شرکت و آدرس صحیح آن ؛
6- آخرین بیلان شرکت مشروط بر اینکه قوانین جاریه و یا عرف تجاری مملکن اصلی شرکت و یا اساسنامه خود شرکت انتشار بیلان شرکت را مقرر کرده باشد ؛
7- در چه محل و در چه تاریخ و در نزد کدام مقام صلاحیتدار شرکت تقاضاکننده مطابق قوانین مملکت اصلی خود ثبت شده است ؛
8- شرکت به چه نوع امر صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت می کند ؛
9- شعب آن در کدامیک از نقاط ایران موجود است ؛
10- نماینده عمده شرکت در ایران کیست و اگر شرکت چند نماینده مستقل دارد نمایندگان مستقل شرکت در ایران چه اشخاصی هستند ؛
11- اسم و آدرس صحیح شخص یا اشخاصی که مقیم در ایران بوده و برای دریافت کلیه ابلاغات مربوط به شرکت صلاحیت دارند ؛
12- تعهد به اینکه همه ساله یک نسخه از آخرین بیلان شرکت را در صورتی که بیلان شرکت را در صورتی که بیلان مزبور مطابق فقره ششم این ماده قابل انتشار باشد، به دایره ثبت شرکت ها بدهد.
پس از ثبت شرکت و هریک از شعب آن اداره ثبت باید تصدیقی مشعر بر ثبت شرکت یا شعبه آن به تقاضاکننده بدهد تصدیق مزبور باید حاوی مراتب ذیل باشد :
1- نام شرکت ؛
2- نوع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و غیره ؛
3- مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن ؛
4- تابعیت شرکت ؛
5- مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضا ؛
6- در چه محل و در چه تاریخ و در نزد کدام مقام صلاحیتدار شرکت تقاضاکننده مطابق قوانین مملکت اصلی خود به ثبت رسیده است ؛
7- شرکت به چه نوع امر صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت می کند ؛
8- تاریخ ثبت ؛

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


9- امضای مدیر کل ثبت اسناد ؛
10- هرگاه تصدیق راجع به ثبت شعبه باشد ، باید علاوه بر مراتب فوق در تصدیق نامه محل شعبه نیز قید شود.

مواد استفاده شده در قالب گیری دندان

۴ بازديد

تاریخچه مواد قالب گیری دندان

در ابتدا، موم معمولی تنها نوع ماده قالب گیری موجود برای استفاده دندانپزشکی بود. کامپوزیت دندان در رشت سال ۱۸۵۷ چارلز استنت نوعی ترکیب مدل‌سازی ترموپلاستیک را اختراع کرد که شبیه به ترکیب قالب‌گیری امروزی بود و هنوز هم موجود است. مشکل استفاده از این ترکیب، سختی و شکنندگی آن است. پس از تنظیم، در آندرکات قفل می‌شود و به طور دقیق مناطق آندرکات را نمی‌پوشاند.

اما در سال ۱۹۲۵، یک دانشمند اتریشی، آگار را ساخت. این ماده یک هیدروکلوئید برگشت پذیر است که از دیواره سلولی جلبک دریایی قرمز تولید می شود. اگرچه این ماده ژله ‌مانند ماهیت ارتجاعی داشت، اما قالبگیری با آن نیازمند یک فرایند پیچیده بود که شامل گرم کردن آگار در سینی‌های تقریباً در حال جوش بود. برای سرد کردن آن از سیستم خنک کننده در گردش استفاده می شد.

هنگامی‌که جلبک دریایی قرمز مورد استفاده برای تولید آگار در طول جنگ جهانی دوم در دسترس نبود، آمریکایی‌ها از جلبک‌های قهوه‌ای محلی برای تولید ماده قالب‌گیری الاستیک دیگری به نام آلژینات استفاده کردند که امروزه نیز محبوب و مورد استفاده است. اگرچه هیدروکلوئیدها نسبت به آگار پیشرفت زیادی دارند، اما معایبی مانند ناپایداری ابعادی و امکان پارگی بالا دارند. درک این مشکل، به ویژه برای قالب‌گیری‌های روکش و پل، منجر به توسعه و ساخت مواد قالب‌گیری الاستومری (معروف به لاستیک) شد. پلی سولفیدها اولین بار در سال ۱۹۵۵ و به دنبال آن سیلیکون‌های تراکمی، پلی اترها و سیلیکون‌های افزودنی تولید شدند.

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در اوایل قرن بیست و یکم، دندانپزشکی دیجیتال و قالب‌های اسکن شده برای ثبت دقیق آناتومی ‌ایجاد شد. اسکن دیجیتالی جزئیات بیشتری نسبت به قالبگیری آنالوگ نشان می‌دهد. قالبگیری‌های سنتی معملا دقت بالایی ندارند اما در روش جدید دقت به ۱۰۰% می‌رسد.

بهترین انواع مواد قالب گیری دندان برای دندانپزشکان

بیشتر قالب‌ها، پله‌ای برای تحویل پروتز نهایی هستند. بنابراین، مواد قالب گیری دندان باید به دلیل خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود انتخاب شوند.

سه نوع مختلف از مواد قالب‌گیری که ممکن است دندانپزشکان استفاده کنند را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

آلژینات (هیدروکلوئید برگشت ناپذیر)

هیدروکلوئیدها اولین نوع مواد قالب گیری الاستیک بودند که به طور گسترده در حرفه دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفتند. هیدروکلوئیدها به دلیل توانایی خود در ثبت جزئیات با وضوح بالا شناخته شده اند. پودر آلژینات در واقع نمکی است که از ترکیب اسید آلژینیک (به دست آمده از جلبک‌های قهوه ای) با یکی از فلزات کلاس I-a یا II-a، سدیم، کلسیم، پتاسیم یا منیزیم تولید می‌شود. به عنوان یک ماده هیدروکلوئیدی برگشت ناپذیر، آلژینات می‌تواند جزئیات بافت نرم و سخت را در حضور آب تولید کند و برای استفاده در محیط دهان ایده آل است.

در حالی که قالب‌های آلژینات پس از خارج شدن از دهان تغییر شکل می‌دهند، خواص کشسانی آنها باعث می‌شود که به شکل اولیه خود بازگردند.

ویژگی‌های قالبگیری با مواد آلژینات

·        هزینه‌های مناسب

·        تحمل خوب بیمار

·        سهولت شکل گیری

·        کاهش زمان گیرش

·        امکان ثبت یک قالب با کیفیت با داشتن جزئیات کافی

معایب مواد قالبگیری آلژینات

قالب آلژینات دارای اشکالات قابل توجهی است. قدرت استحکام کمی ‌دارد و مقاوم نیست. جزئیات دقیق لازم برای ساخت پروتزهای ثابت را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، به سرعت خشک می‌شود و دندانپزشک نمی‌تواند با دقت تمام ابعاد و زوایای دندان را نشان دهد. آلژینات همچنین زمانی که باید بیش از یک مدل از یک قالب تولید شود، کارامد نیست.

با این حال، آلژینات همچنان ماده انتخابی قالب گیری دندانی برای قالب‌های تمام دهانی، دستگاه‌های ارتودنسی، محافظ‌های دهان و پروتزهای متحرک از جمله ساخت پروتزهای کامل و جزئی است.

پلی سولفید

پلی سولفید که در عامیانه به عنوان پایه لاستیکی نامیده می‌شود، به عنوان یک ماده قالب گیری دندانی دو بخشی شناخته می‌شود. در اوایل دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت. نسبتاً آبدوست است و امکان برداشت دقیق حتی در حضور بزاق یا خون را فراهم می‌کند. ماده پلی سولفید الاستیک است یعنی در هنگام سفت شدن کامل سفت نیست. به دلیل این ویژگی قالب‌های پلی سولفید یکی از ساده‌ترین روش‌ها هستند که بدون پارگی از دهان خارج می‌شوند.

ویژگی‌های قالبگیری با مواد پلی سولفید

·        هزینه معقول

·        ماندگاری طولانی

·        خواص جریانی کافی

·        دقت ابعادی قابل قبول

·        مقاومت پارگی بالا

معایب مواد قالب گیری دندان پلی سولفید

یکی از بزرگترین اشکالات پلی سولفید این است که به خود نمی‌چسبد و باعث می‌شود در زمان شستشو در فضا‌های خالی قالب، گیر کند. علاوه بر این، برای قالب‌گیری مرزی و سفارشی‌سازی سینی باید با مواد دیگری آن را ترکیب کرد.

پلی وینیل سیلوکسان (سیلیکون)

یکی از مزایای اصلی مواد قالب گیری وینیل پلی سیلوکسان توانایی آن در انجام جزئیات است که امکان تولید مدل‌های روکش، پل و ایمپلنت بسیار دقیق را فراهم می‌کند. با ظهور ویسکوزیته‌های سبک، متوسط و سنگین این ماده که به طور یکپارچه به یکدیگر متصل می‌شوند، می‌توان با استفاده از مواد ویسکوزیته کمتر، برداشت‌های بسیار دقیقی ایجاد کرد.

پس از تنظیم کامل، مواد قالب گیری دندان سیلیکونی، ثبات ابعادی خود را حفظ می‌کند و اجازه می‌دهد تا قالب‌ها بدون نگرانی برای دقت مدل نهایی بسته بندی و حمل شوند.

معایب مواد قالبگیری سیلیکون

پلی وینیل سیلوکسان عاری از جنبه‌های منفی نیست. این ماده بسیار مستعد آلودگی شیمیایی ناشی از محصولات حاوی لاتکس و طناب‌های جمع‌کننده است که باعث ایجاد یک مجموعه ناقص می‌شود این کار منجر به عدم دقت ابعادی می‌شود. از آنجایی که تمایل دارد در فضاهای بینابینی قفل شود، مواد راحت تر از پلی سولفیدها پاره می‌شوند. به همین دلیل و با توجه به زمان کار کوتاه آن، قالب‌های پلی وینیل سیلوکسان برای به دست آوردن تاج کامل قوس کامل و بریج یا قالب‌های پروتز جزئی توصیه نمی‌شود.

قالب‌های سه بعدی با فناوری CAD/CAM

اگرچه ما انواع مختلفی از مواد قالب گیری دندان را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم، اما فناوری‌های آنالوگ مملو از خطاهایی هستند که به مشکل در قالب نهایی منتقل می‌شوند. حتی پزشکان عالی هر از گاهی با روش قالب گیری دندان دستی مشکل دارند. اینجاست که برداشت‌های دیجیتال برتری می‌یابد.

برداشت‌های دیجیتالی گرفته شده با یک اسکنر داخل دهانی عناصر دشوار مرتبط با برداشت‌های فیزیکی با کیفیت را حذف می‌کند. اکثر نرم‌افزارهای اسکنر مدرن زمانی که یک ناحیه از دهان به‌طور دقیق ثبت نشده باشد به شما هشدار می‌دهند و توصیه می‌کنند که دوباره آن منطقه را اسکن کنید. اگر بیمار خسته شد و نیاز به استراحت داشت، به سادگی توقف کرده و از همان جایی که متوقف شده اید، دوباره اسکن را از سر بگیرید. بیماران شما از این واقعیت هیجان زده خواهند شد که دیگر مجبور نیستند روند ناراحت کننده قالبگیری را تحمل کنند و هر زمان که بخواهند می‌توانند دهان خود را ببندند و استراحت کنند.

آیا قالبگیری دیجیتال، قالبگیری دستی را منسوخ کرده است؟

در حالی که اتوماسیون و گردش کار دیجیتال یکپارچه به آزمایشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا دندان‌ها و قالب‌های دقیقی را بسازند، استفاده از مواد سنتی قالب گیری و ثبت نیش به طور کامل حذف نشده است. از سال ۲۰۲۳، اگرچه دقت ثبت نیش‌های دیجیتال به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما با این وجود ثبت نیش‌های فیزیکی بهترین روش برای گرفتن نیش باقی مانده است. هر دندانپزشکی که احساس راحتی بیشتری در برداشتن قالب‌های فیزیکی دارد یا به اسکنر دسترسی ندارد، همچنان می‌تواند کار را با قالبگیری دستی انجام دهد.

قالبگیری برای ارتودنسی

اگر برای یک دستگاه دندانپزشکی (ارتودنسی) جدید یا روش ترمیمی ‌آماده می‌شوید، گرفتن قالب دندانی از دندان‌هایتان ممکن است یکی از اولین گام‌های ضروری باشد. متخصص دندانپزشک از دندان‌های شما قالب‌های دندانی می‌گیرد تا اطمینان حاصل کند که دستگاه یا مواد ترمیم کننده در دهان شما، در اطراف دندان‌ها و بایت فعلی شما قرار می‌گیرد. قالبگیری، یک قالب و نمونه دقیق از دندان‌های شما برای تناسب کامل دندان یا روکش ساخته شده با سایر دندان‌ها و بایت دهان ایجاد می‌کنند. قالب یک مرحله اولیه معمول در بسیاری از کار‌های دندانپزشکی است. قالب‌ها در پروتزهای دندانی تا ارتودنسی و دندانپزشکی ترمیمی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا مواد قالب گیری دندان به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

مطمئن باشید که قالب‌ها با کمترین ناراحتی و مشکل انجام می‌شوند. فقط برای اطمینان از نتیجه عالی برای ساخت وسیله دندانپزشکی مانند روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب‌های دندانی برای چه مواردی گرفته می‌شوند؟

از بریس‌ها و نگهدارنده‌ها گرفته تا روکش‌ها و محافظ‌های دهان، قالب‌های دندانی نقش مهمی ‌در قرار دادن درست آن‌ها بر روی لبخند منحصربفرد شما دارند. یکی از دلایل رایج گرفتن قالب‌های دندانی، قرار دادن روکش یا بریج در دهان است. اگر دندان شما شکسته یا ترک خورده یا حتی یک دندان (یا چند دندان) را از دست داده اید، روکش یا بریج راه حل ایده آلی برای کامل کردن مجدد دندان‌هاست. هیچ دو مجموعه دندانی دقیقاً شبیه هم نیستند، بنابراین قالب دندان بهترین راه برای ایجاد یک نتیجه راحت و شخصی است.

چه مشکلاتی در حین قالبگیری ممکن است رخ دهد؟

تنها طعم مواد آلژینات و تحریک احتمالی رفلکس تهوع در حین قالبگیری دندان ممکن است کمی ‌ناراحتی برای بیمار ایجاد کند. مواد قالب گیری دندان طعم ماندگاری ندارد اما اگر به خوبی شسته نشود و روی دندان باقی بماند ممکن است ایجاد ناراحتی کند. به همین دلیل دندانپزشکان یک جرعه آب یا یک دهانشویه آنتی باکتریال به محض بیرون آوردن قالب از دهان به شما می‌دهند.

اگر نگران رفلکس تهوع خود هستید، تنها نیستید. بسیاری از مردم این نگرانی را دارند زیرا یک ماده خارجی برای چند دقیقه در پشت دهان آنها قرار می‌گیرد. اما آیا می‌دانستید که کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال تحریک رفلکس تهوع انجام دهید؟ سعی کنید از طریق بینی نفس بکشید یا از دندانپزشک خود بپرسید که می‌توانید در طول پروسه بنشینید (دراز کشیدن می‌تواند گلوی شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهد). این چند تمرین به شما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی که برای قالبگیری دهان خود را باز نگه داشته اید احساس راحتی بیشتری کنید.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

توجه داشته باشید که متخصص دندانپزشک شما ممکن است پس از قالبگیری، پروتز موقت را ضروری بداند. زیرا ممکن است آماده شدن روکش یا وسیله اصلی چند هفته طول بکشد.

پرکردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا امالگام

۴ بازديد

چرا پر‌کردن دندان مهم است؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب پر‌کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، بیایید در مورد اینکه پرکردن دندان چیست و چگونه پوسیدگی و حفره در دهان ایجاد می‌شود صحبت کنیم.کامپوزیت دندان در رشت  پر‌کردن دندان برای جایگزینی پوسیدگی در مینای دندان و بازیابی ظاهر، استحکام و ساختار دندان طراحی شده است. اگرچه مینای دندان قوی ترین بافت بدن شماست، اما در برابر باکتری‌ها حساس است.

پلاک یک ماتریکس طبیعی از مواد معدنی و باکتری است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. با ایجاد پلاک، باکتری‌ها تجمع می‌یابند. باکتری‌ها نشاسته و قند را می‌خورند، سپس یک محصول جانبی اسیدی ایجاد می‌کنند. اسید مینای دندان را نرم کرده و باعث فرسایش و حساسیت دندانی می‌شود. 

این شرایط باعث می‌شود تا باکتری‌ها بتوانند به آن حمله کرده و حفره ایجاد کنند. در صورت عدم درمان، باکتری‌های مضر، مینا و بافت زیرین را می‌خورند و باعث ایجاد حفره‌های بزرگتر می‌شوند. اگر درمان را سریع شروع نکنید، پوسیدگی می‌تواند به کانال دندان نفوذ کرده و مجبور به درمان ریشه یا کشیدن دندان شوید.

برای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، دندانپزشک باکتری‌ها و پوسیدگی‌ها را از بین می‌برد. دندان‌ها را کاملا تمیز می‌کند و برای تقویت یکپارچگی ساختاری دندان، ماده پرکننده دندان (کامپوزیت یا آمالگام) را در سوراخ آماده شده قرار می‌دهد. با پرکردن دندان، می‌توانید از سلامت دهان و دندان مطنئن شده و بیشتر لذت ببرید.

پر کننده با کامپوزیت چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی که به آنها پرکننده‌های کامپوزیت رزینی نیز گفته می‌شود با استفاده از ترکیبات پلیمری مانند پلاستیک و سرامیکی ساخته می‌شوند. در ابتدا، دندانپزشکان قادر به استفاده از پرکننده‌های کامپوزیتی در دندان‌های انتهایی دهان نبودند، زیرا ترکیبات رزین به اندازه کافی قدرت برای کنترل جویدن و آسیاب کردن نداشتند. کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها فقط برای دندان‌های جلو استفاده می‌شد. اما امروزه، به دلیل پیشرفت‌هایی که در ساخت کامپوزیت انجام شده، دندانپزشکان می‌توانند از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی نیز استفاده کنند. 

چرا برخی از پزشکان از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی استفاده نمی کنند؟

 برخی از پلان‌های دندانی پرکننده‌های کامپوزیت را پوشش نمی دهند، مگر اینکه در دندان‌های جلویی برای بازگرداندن لبخند افراد استفاده شوند. برخی از دندانپزشکان اعتقاد دارند با وجود پیشرفت مواد کامپوزیتی، باز هم دوام زیادی نمی آورند. این مواد به راحتی در اثر جویدن فرسوده می‌شوند. از این رو، دندانپزشکان گزینه قدمی تر و آزمایش شده تری را انتخاب می‌کنند. این پزشکان بین کامپوزیت یا آمالگام، پرکننده نقره ای آمالگام را انتخاب می‌نمایند. 

ویژگی‌های مثبت استفاده از کامپوزیت 

  • به دلیل همرنگ بودن با دندان‌های فرد در زمان خندیدن یا باز بودن دهان پر‌کردگی‌ها قابل دیدن نیستند. 
  • نیاز به تراشیدن و سوراخ کردن بیش از حد دندان بیمار نیست. به دندان طبیعی آسیب کمتری می‌رسد. 
  • معمولا بعد از پر‌کردن، حساسیت دندانی ایجاد نمی شود. 

معایب استفاده کردن از پر‌کننده کامپوزیت

  • استفاده از کامپوزیت زمان بیشتری برای آماده‌سازی و گذاشتن روی دندان می‌برد.
  • دوام پر‌کننده کامپوزیت زیاد نیست و طی ۵ تا ۸ سال کنده می‌شود. 
  • قیمت بیشتری نسبت به آمالگام دارد. 

پرکننده آمالگام چیست؟

پرکننده‌های آمالگام با نام پرکننده‌های نقره نیز شناخته می‌شوند. معمولا آمالگام از ترکیب جیوه، مس، قلع و نقره ساخته می‌شود. 

در مقایسه با کامپوزیت، آمالگام دندانی نشان داده که در آزمون زمان پیروز شده است. زیرا می‌تواند مدت زمان زیادی در حدود ده سال و حتی بیشتر بر روی دندان دوام بیاورد. بهترین گزینه برای پر‌کردن حفره‌های واقع در دندان‌های عقبی بین کامپوزیت یا آمالگام می‌توانیم آمالگام را انتخاب کنیم. زیرا این ناحیه دائماً خیس شده و در معرض جویدن و ساییدن قرار می‌گیرد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که آمالگام دندانی را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند و آن مقرون به صرفه بوده و نگهداری آسان آن است. تنها عیبی که افراد حس می‌کنند رنگ تیره این ماده است.

رنگ آمالگام، نقره ای است و زمانی که فرد صحبت می‌کند یا دهان خود را باز می‌کند قابل مشاهده است. با این حال، اکثر مردم از آمالگام استفاده می‌کنند، زیرا هزینه کمتری دارد و دیگر نگرانی برای پر‌کردن مجدد طی یک چند سال آینده را ندارند.

ویژگی‌های استفاده از پر‌کننده دندان آمالگام 

  • بیش از ۱۰۰ سال است که از این ماده استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که روی آن انجام شده یکی از قدیمی ترین و محکمترین مواد برای پر‌کردن دندان است.
  • مقرون به صرفه بوده و ارزان ترین راه برای پر‌کردن حفره‌های دندانی است.
  • پر کردن با آمالگام طول عمر طولانی دارد.
  • قوی و محکم بوده و اگر در دندان‌های انتهایی یا آسیا استفاده شود تا سال‌ها مشکلی پیش نمی آید. 

معایب پر‌کننده آمالگام برای دندان

  • آمالگام به صورت لکه‌های نقره ای بزرگ و قابل توجه روی دندان ظاهر می‌شوند.
  • با گذشت زمان پر‌کننده آمالگام می‌تواند دندان طبیعی را ضعیف کند. به همین دلیل گاهی شاهد شکستن یا دو نیم شدن دندان‌ها هستیم.
  • افرادی که به فلزات حساس هستند ممکن است به این ماده آلرژی نشان دهند.
  • برخی از افراد پس از پر‌کردن با آمالگام دچار حساسیت دندانی می‌شوند.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/


کامپوزیت یا آمالگام را برای پر‌کردن دندان انتخاب کنیم؟

انتخاب شما به محل حفره بستگی دارد. اگر حفره در عقب دهان قرار دارد، دندانپزشک شما در وهله اول به شما توصیه می‌کند که آمالگام را انتخاب کنید. اگر حفره در دندان‌های جلویی است، پرکننده‌های کامپوزیت را انتخاب کنید، زیرا هیچ کس دوست ندارند دندان‌های نقره ای داشته باشد.

الکتروریسی، معرفی دستگاه، روش ها و کاربرد ها

۴ بازديد

مقدمه ای بر الکتروریسی و تولید نانو الیاف

الکتروریسی یا Electrospinning یکی از روش های بسیار پرکاربرد در تولید نانو الیاف از پلیمر های طبیعی و مصنوعی (به صورت ذوب شده یا محلول) است. این تکنیک نه تنها در آزمایش های تحقیقاتی استفاده می شوند،هود لامینار بلکه امروزه روشی صنعتی برای تولید برخی از پلیمر های ویژه نیز به حساب می آید. در زمینه تهیه نان الیاف و کاربرد های آن ها در زمینه های مختلف مانند تولید پوشش های بهبود دهنده زخم ها تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و همچنان این راه ادامه دارد. تولید این پلیمر ها نیازمند دستگاه الکتروریس است. آنچه در ادامه این مقاله مطالعه خواهید کرد، به شما بینشی درباره دستگاه الکتروریس، روش های تولید نانو الیاف و چالش های پیش رو ارائه خواهد داد.

برای خرید دستگاه الکتروریس می توانید با کارشناسان فروش رویان ایران تماس حاصل نمایید.

اساس روش الکتروریسی

با استفاده از روش کارآمد الکتروریسی نانو الیاف یا نانو فیبر های پیوسته می توان تولید کرد. در این روش قطر نانو الیاف بسیار مهم است. دستگاه الکتروریس رشته های پلیمری با قطر میکرومتر تا نانومتر ایجاد می کندو همین رشته ها کاربرد های مختلفی در انواع رشته ها دارند که در ادامه بررسی می کنیم. در واقع می  توان اقرار کرد که روش الکتروریسی کاملا بین رشته است و این دستگاه مورد نیاز آزمایشگاه های شیمی، ریاضی، فیزیک و مهندسی با اهداف تولید و بررسی انواع نانو الیاف است.

پایه و اساس روش الکتروریسی به هیچ عنوان پیچیده نیست. اما برای انجام موفق الکتروریسی چند عامل باید کنار هم قرار گیرند تا نانو الیاف حاصل شوند. نانو الیاف به وسیله الکتروریسی از قرار گرفتن محلول پلیمر ها در معرض ولتاژ بالا به وجود می آیند. همین جمله نشان دهنده مبنای اصلی روش الکتروریسی است. حال با تغییر دادن پارامتر های متغیر می توان نانو الیاف با خواص و ویژگی های منحصر به فرد تولید و در صنایع مختلف استفاده کرد.

کاربرد های الکتروریسی در علوم مختلف

دستگاه الکتروریسی تولید ساده و نسبتا ارزان قیمت نانو الیاف را در صنایع مختلف ممکن کرده است. با بررسی آماری مقالات علمی منتشر شده در سال های اخیر، می توان گفت نانو الیاف تولیده شده به وسیله الکتروریسی بیشترین کاربرد را در تهیه کاتالیست ها داشته اند. رتبه دوم تعداد مقالات منتشر شده با کاربرد نانو الیاف در حیطه مهندسی بافت است. همین امر نشان دهنده کارایی وسیع نانو الیاف در حوزه های مختلف است. کاربرد های نانو الیاف حاصل شده از الکتروریسی به این دو مورد محدود نمی شوند و در بخش های دیگری مانند

  • انرژی
  • محیط زیست
  • دراگ دلیوری یا دارورسانی هدفمند
  • فیلتراسیون
  • سلول های خورشیدی
  • تصفیه و خالص سازی آب
  • کشاورزی
  • فیلتراسیون سیستم های تهویه مطبوع
  • تهیه مواد با خاصیت مغناطیسی
  • سنسور ها
  • پارچه ها
  • سمی کنداکتور ها

دیده می شوند.

دستگاه الکتروریسی

به کمک دستگاه الکتروریسی می توان نانو الیاف پلیمری یا سرامیکی تولید کرد. قطر نانو الیافی که درستگاه الکتروریسی آماده می کند در محدوده 50 نانومتر (10-9 m) تا چند میکرومتر (10-6 m) است. همه انواع دستگاه های الکتروریسی متشکل از بخش های زیر است:

  • بدنه مقاوم فولادی
  • پمپ سرنگی
  • اسپینر (ریسنده)
  • کالکتور (صفحه فلزی جمع کننده)
  • منبع تامین ولتاژ بالا
  • کنترل پنل

متغیر های قابل کنترل و تنظیم دستگاه الکتروریسی

همه انواع برند های دستگاه الکتروریسی مجهز به یک سیستم کنترل پنل ساده و کاربردی برای کاربر هستند. متغیر هایی که به وسیله این کنترل پنل قابل تنظیم هستند، شامل موارد زیر است:

  • سرعت تزریق محلول (مایع) پلیمری یا سرامیکی
  • فاصله اینجکتور و کالکتور (حد فاصل بین تزریق و جمع آوری)
  • سرعت چرخش صفحه کالکتور (جمع کننده)
  • تنظیم دمای آزمایش در محدوده دمای محیط تا 45 درجه سانتی گراد
  • زمان الکتروریسی

علاوه بر موارد ذکر شده عواملی مانند تغییرات ولتاژ، هدایت الکتریکی محلول، ویسکوزیته محلول، قطر سوزن اینجکتور، ساختار پلیمر، جرم مولکولی، میدان الکتریکی اعمال شده،سرعت جریان، فشار هیدرواستاتیک در لوله مویین، رطوبت محیط، دمای محلول و محیط اطراف، سرعت جریان هوا و … بر نتیجه نهایی تولید نانو الیاف موثر هستند.

نحوه کار دستگاه الکتروریسی

به طور کلی تولید نانوالیاف به وسیله الکتروریسی از 4 مرحله پی در پی تشکیل شده است:

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

  1. در قسمت انتهایی نازل ولتاژ بالا به مایع پلیمری اعمالی می شود.
  2. در مرحله جت پس از باردار شدن، محلول به صورت خطی خارج می شود.
  3. در مرحله پخش شدن، محلول جت باردار شاخه شاخه و الیاف تشکیل می شوند.
  4. حلال در مرحله جمع آوری تبخیر شده و سرانجام نانوالیاف تشکیل شده روی کالکتور جمع می شوند.